آیا آمریکا از تحریم ظریف منصرف شده است؟

© AP Photo / Petr David Josekدیدار ظریف با رئیس دفتر سیاسی طالبان
دیدار ظریف با رئیس دفتر سیاسی طالبان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
منابع آگاه بامداد جمعه از عقب‌نشینی دولت آمریکا از برنامه‌های قبلی خود برای تحریم وزیر امور خارجه ایران خبر داده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مثلث آنلاین، رویتر بامداد جمعه (به وقت تهران) به نقل از منابع آگاه مدعی شده دولت آمریکا فعلا «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران را تحریم نخواهد کرد وآن را نشانه‌ای از تصمیم واشنگتن برای «باز نگاه داشتن باب دیپلماسی با ایران» تعبیر کرده است.

«استیون منوشین»، وزیر امور خزانه‌داری آمریکا روز ۲۴ ژوئن (سوم تیرماه) در اظهارنظری غیرمعمول گفته بود که دولت ترامپ قصد دارد ظریف را در فهرست تحریم‌ها قرار دهد.

بیانیه او از آن جهت غیرمعمول بود که مقام‌های آمریکایی معمولاً درباره کسانی که قرار است در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار بگیرند اطلاع‌رسانی قبلی نمی‌کنند، زیرا فراد مورد نظر ممکن است در فرصت باقی‌مانده تا اضافه شدن به فهرست تحریم‌ها دارایی‌های خود را از حوزه‌های تحت قلمرو حاکمیتی آمریکا خارج کند.

البته آقای ظریف در مصاحبه‌‌ای با نیویورک‌تایمز گفته که او و خانواده‌اش ملکی در خارج از ایران ندارند. وی در مصاحبه با این روزنامه گفت: ««هر کس که من را می‌شناسد می‌داند که من یا خانواده‌ام ملکی در خارج از ایران نداریم. من شخصاً حتی حساب بانکی هم در خارج از ایران ندارم. ایران کل زندگی و تنها تعهد من است. بنابراین، من هیچ مشکل شخصی با تحریم‌های احتمالی ندارم.»

رویترز نوشته قرار دادن مذاکره‌کننده اصلی ایران در فهرست تحریم از این جهت که می‌تواند تلاش‌های دیپلماتیک برای حل اختلافات با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور را مخدوش کند نیز رویدادی غیرمعمول به شمار می‌رود.

منابع مورد استناد رویترز دلایل خاصی برای انصراف از تصمیم به تحریم ظریف ارائه نکرده‌اند. یک منبع گفت: «صدای آدم‌‌های ملایم غالب شد. به این نتیجه رسیدیم که انجام این کار لزوماً مفید نیست.» او ادعا کرده که «مایک پامپئو»،وزیر خارجه آمریکا «فعلاً» با قرار دادن نام ظریف در فهرست تحریم‌ها مخالفت کرده است.

خبرگزاری رویترز نوشته واشنگتن به اقدام برای تحریم ظریف بسیار نزدیک شده بود، طوری که خزانه‌داری آمریکا پیش‌نویس بیانیه خود برای اعلام قرار گرفتن نام وزیر خارجه ایران در فهرست تحریم‌ها را هم آماده کرده و آن را توزیع کرده بود.

این رسانه نوشته انتظار می‌رود ظریف در نشست وزارتی سازمان ملل در خصوص اهداف توسعه پایدار که هفته آینده برگزار می‌شود شرکت کند. برای این منظور دولت آمریکا باید برای ظریف روادید صادر کند و این خود نشانه دیگری است که واشنگتن فعلاً تحریم او را متوقف کرده است.

دولت آمریکا بعد از خروج یکجانبه از برجام و از سرگرفتن تحریم‌ها علیه ایران چندین اقدام تحریک‌آمیز علیه ایران انجام داده است. به عنوان مثال، واشنگتن  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های «تروریستی» خود قرار داده است.

دولت ترامپ همچنین اعلام کرده که قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند و در این راستا از صدور معافیت‌ برای برخی از مشتری‌های نفتی ایران خودداری کرده است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده با توجه به خروج آمریکا از «برجام» و محقق نشدن وعده کشورهای اروپایی در جبران آثار این خروج، تعهدات خود در توافق هسته‌ای را به صورت مرحله به مرحله و طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام کاهش خواهد داد.

یک سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در پاسخ به این سوال که چرا دولت ترامپ از تحریم ظریف منصرف شده، خبرنگار رویترز را به اظهارات روز سه‌شنبه یک مقام آمریکایی درباره همین موضوع ارجاع داد که گفته بود: «ما در حال بررسی مسیرهای مختلف برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستیم. مشخصاً ظریف یکی از افراد مدنظر ما است و ما به محض دریافت اطلاعات بیشتر شما در جریان تازه‌ترین تحولات قرار خواهیم داد.»

وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала