درخواست امریکا از ترکیه: حفاری در آبهای قبرس را متوقف کنید

© Sputnik / Igor ZaremboПлавучая самоподъемная буровая установка "Арктическая" компании "Лукойл"
Плавучая самоподъемная буровая установка Арктическая компании Лукойл - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده امریکا طی بیانیه‌ای از ترکیه درخواست نمود تا کار های حفاری در آب های منطقه ساحلی قبرس واقع در مدیترانه را متوقف نمود.

به گزارش اسپوتنیک، مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا، عملیات حفاری ترکیه در سواحل قبرس و اعزام کشتی حفاری از سوی ترکیه به ساحل این جزیره را تحریک آمیز خواند. 

تهدید ترکیه توسط آمریکا - اسپوتنیک ایران
تهدید ترکیه توسط آمریکا

در بیانیه وزارت خارجه امریکا آمده است که این اقدام تحریک‌آمیز تنش‌ها در منطقه میان ترکیه و قبرس را افزایش می‎دهد. آمریکا، مقامات ترکیه را به توقف این عملیات فراخوانده و همه طرفین را به پرهیز از اقداماتی ترغیب می‌کنیم که به تشدید تنش‌های منطقه‎ای منجر می شود. 
در بیانیه فوق امده است که منابع نفتی و گازی جزیره قبرس مانند همه منابع این جزیره باید از طریق مصالحه جمعی و به صورت مساوی میان بخش ترک و یونان تقسیم گردد. 
گفتنی است، ترکیه به تازگی دومین کشتی حفاری خود با نام «یاووز» را برای اکتشاف گاز در شرق دریای مدیترانه به نزدیکی ساحل جزیره قبرس اعزام نموده است. 
قبرس در سواحل جنوبی جزایر مورد مناقشه با ترکیه یک حوزه گازی کشف نموده و حق بهره برداری از آنها موجب بروز اختلافات اخیر شده است.

پیش از این، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، که در جلسه انجمن عمومی شورای صادرکنندگان ترکیه در استانبول سخن می گفت، خطاب به امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود گفت: شما چه می گویی؟ و اصلاً فرانسه در قبرس چه کاره است؟ ما در این منطقه ساحل داریم و به همراه یونان و انگلیس کشورهای ضامن در قبرس هستیم، اما شما کی هستید؟ آیا در قبرس ماهیتی دارید؟

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала