دو برابر شدن آمار اعدام ها در عربستان

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / عربستان سعودی
عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در نیمه اول سال 2019 هر روز بیش از یک زندانی توسط دولت عربستان سعودی اعدام شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، مجله نیوزویک نوشت:  سازمان اروپایی سعودی حقوق بشری در آمار جدید خود شمار اعدام‌ها در شش ماه نخست امسال در عربستان سعودی را  بیشترین میزان ثبت شده در پنج سال گذشته دانسته و  از دو برابر شدن آن و ۵۵ مورد اعدام در مدت مشابه سال ۲۰۱۸ خبر داد.

از ماه ژانویه تا پایان ماه ژوئن ۱۲۲ نفر در عربستان اعدام شده‌اند. در میان این اعدامی‌ها شش صغیر و ۵۸ تبعه خارجی از پاکستان، یمن و سوریه بودند. نام سه زن از عربستان، نیجریه و یمن هم در میان اعدامی‌ها قرار داشت.

۵۱ نفر از اعدامی‌ها جرم مرتبط با مواد مخدر داشتند، این در حالیست که سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر تاکید دارد این جرایم در بسیاری از کشور‌ها در میان جرایم سنگین قرار ندارند.

در میان اعدامی‌ها همچنین نام زندانیان سیاسی از جمله شهروندان شیعه وجود دارد و بابت اعتراضات ضد دولتی کشته می‌شوند. برخی از این اتهامات به زمان "بهار عربی" باز می‌گردد که سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ عربستان با ناآرامی مواجه شد و دولت سریعا برای سرکوب اقدام نمود.

در روز ۲۳ آوریل ۳۷ نفر در عربستان اعدام شدند. سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر خاطر نشان کرد که اکثر این افراد جرم‌های مرتبط با شرکت در اعتراضات ضد دولتی شیعیان مرتکب شده اند. طبق این گزارش، تمرکز جدید روی مخالفان سیاسی نشان می‌دهد عربستان "در حال تجربه یک دوره سرکوب مرگبار" است.

دولت عربستان به درخواست نیوزویک برای اظهارنظر درباره تاره‌ترین آمار‌ها از اعدام پاسخی نداد. مدیر سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر به نیوزویک اطلاع داد: هیچ نشانه‌ای مبنی بر تحقق وعده‌های ولیعهد سعودی دیده نمی شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала