تحول جدید در روابط امریکا و چین

© AP Photo / Andy Wongتحول جدید در روابط امریکا و چین
تحول جدید در روابط امریکا و چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و شی جینپینگ، رهبر چین تصمیم گرفتند مذاکرات تجاری بین دو کشور را از سرگرفته و جنگ تجاری بین دو کشور را متوقف کنند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری شین هوآ، ترامپ و شی جینپینگ در جریان مذاکرات خود در حاشیه اجلاس سران گروه بیست در اوساکا به چنین تصمیم رسیدند. آمریکا متعهد شد حقوق گمرکی جدید برای کالاهای چینی وضع نکند.از آغاز مذاکرات تجاری چین و آمریکا از فوریۀ سال 2018 به این سو، دو کشور در 11 نشست دو جانبه دربارۀ اکثر مسایل مورد اختلاف به توافق رسیدند اما مذاکرات بارها به خاطر عهدشکنی آمریکا دچار فراز و نشیب شده بود.
ماه مارس سال 2018 یعنی یک ماه پس از آغاز مذاکرات تجاری دو کشور، دولت آمریکا گزارش بازرسی 301 علیه کالاهای چینی را منتشر و اعلام کرد 25 درصد بر تعرفه گمرکی 50 میلیارد کالای چینی می افزاید.
بر اساس این گزارش در ماه مه 2018، یعنی فقط 10 روز پس از صدور بیانیۀ مشترک دو کشور مبنی بر عدم جنگ تجاری، دولت آمریکا بر خلاف این توافق، ادامۀ اجرای افزایش تعرفه گمرکی بر کالاهای چینی را اعلام کرد.
در ماه مه سال 2019 آمریکا غیرمسئولانه چین را به «عقب نشینی از موضع پیشین» متهم و اعلام کرد تعرفه گمرکی بر 200 میلیارد دلار کالای چینی را که قبلاً به 10 درصد ارتقاء داده بود، به 25 درصد افزایش داده و مراحل افزایش تعرفه گمرکی 300 میلیارد کالای چینی باقی مانده را آغازکرد.
چین نیز در واکنش به این اقدامات تعرفه ای آمریکا تا کنون بر روی 120 میلیارد دلار از کالاهای آمریکا تعرفه گمرکی اعمال کرده است.
یکی از قربانیان اصلی در جنگ تجاری آمریکا و چین خطر شرکت اپل است که بخش اعظم تولیدات آن در چین انجام می شود. تعرفه های وارداتی شامل حال محصولات اپل می شود و به همین دلیل این شرکت آماده می شود تا حدود سی کارخانه تولیدی محصولات خود را به کشورهای جنوب شرقی آسیا و مکزیک منتقل کند.
ممنوعیتی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مورد همکاری شرکت های آمریکایی با هوآوی وضع کرد، منازعات تجاری بین پکن و واشنگتن را تشدید کرد. مایکروسافت، اینتل، ARM، کوالکام، برودکام عرضه محصولات خود را به غول مخابراتی چین متوقف کردند. شرکت هوآوی ضرری که در دوسال آینده به این علت متحمل خواهد شد را حدود 30 میلیارد دلار برآورد کرده است.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала