هدف ترامپ از مذاکره با ایران، پیروزی در انتخابات آینده آمریکاست

© Sputnik / Evgeniy Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر هدف از مذاکره با ایران، پیروزی ترامپ در انتخابات آینده آمریکاست
هدف از مذاکره با ایران، پیروزی ترامپ در انتخابات آینده آمریکاست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امیر عبداللهیان مدیر کل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی بیان داشت که تحریم ایران به ضرر اروپایی هاست و هدف ترامپ برای مذاکره با ایران پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان مدیر‌کل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی به بررسی روابط بین الملل و دیپلماتیک ایران پرداخت.
مدیر‌کل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی بیان داشت که در یک سال گذشته غربی‌ها فکر می‌کردند ما به برجام پایبند می‌مانیم و نسبت به مزایای برجام بهره‌مند نمی‌شویم و به وعده‌های آن‌ها توجه می‌کنیم و خاطر نشان کرد: نظام تصمیم دقیقی در این خصوص گرفت به طوری که شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای را اتخاذ کردند و این موضوع شوک جدی به آمریکا و غرب وارد کرد.
امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه تصمیمات عقلایی و عملی، آن‌ها را وادار کرد تا واکنش‌ها و تلاش‌های جدی را شروع کنند، ادامه داد:کشور‌هایی مانند انگلیس فرانسه و آلمان مواضع سیاسی خودشان را با صدای بلند در راستای مخالفت‌شان با خروج آمریکا از برجام اعلام کردند، اما در حوزه تحریم به‌طور رسمی اعلام نکردند که در این موضوعات با آمریکا همراهی نمی‌کنند.
وی در خصوص رفت و آمد‌های هیئت‌های سیاسی توضیح داد: این مقامات حامل پیام از سوی ترامپ و آمریکا هستند و این روز‌ها حتی فردی مانند محمد بن‌سلمان از کانال‌های مرتبط نقش ایفا می‌کند.
وی با اشاره به اینکه نخست‌وزیر ژاپن با حُسن‌نیت به ایران سفر کرد افزود: آمریکا درخواست‌های خود را از طریق واسطه‌ها اعلام کرده که برخی از سران کشور‌ها ممکن است یکی از پیام‌های ترامپ و یا همه پیام‌های او را به ایران اعلام کنند.

مصاحبه ای اختصاصی اسپوتنیک با امیرعبداللهیان دستیار ارشد رئیس مجلس ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
امیرعبداللهیان: همکاری تهران – مسکو در زمینه سوریه می تواند الگویی برای حل دیگر مشکلات باشد

مدیر‌کل امور بین‌الملل مجلس گفت: آن‌ها تلاش می‌کنند تا موضوع جنگ را جدی القاء کنند و پس از پرداختن به این موضوع تمرکزشان بر روی این مسئله است که جمهوری اسلامی ایران بعد از 60 روز گام‌های بعدی را اگر بخواهد بر دارد به نفعش نخواهد بود.
مدیرکل امور بین‌الملل مجلس با بیان اینکه ایران کشوری بزرگ و دارای جمعیت بیش از 80 میلیونی و بازاری بزرگ است، گفت: اوباما ائتلافی را بر ضد ایران ایجاد کرد، به‌طوری که حفظ آن ائتلاف علیه ایران هزینه‌های شکننده را به آمریکا تحمیل می‌کرد، ترامپ نمی‌تواند در دراز مدت تحریم و فشار را حفظ کند، ادامه این روند برای آمریکا و متحدینش مضر است، لذا آن‌ها اگر بخواهند به این سیاست‌شان ادامه دهند، ضرر می‌کنند، برخی از کشور‌ها از تحریم آمریکا علیه ایران ضرر زیادی کردند.
وی تصریح کرد: اروپایی‌ها یکی از طرف‌های مذاکره با ایران هستند و در برخی از موضوعات با آمریکا اتفاق‌نظر دارند، در مباحث مربوط به توان دفاعی بین انگلیس و آمریکا هیچ تفاوت نگاه‌هایی وجود ندارد، هر دو می‌خواهند با ایرانی مواجه باشند که وقتی صحبت از توان دفاعی ایران می‌شود، نتوانند از توان دفاعی بالای ایران صحبت کنند، بلکه بگویند توان دفاعی ایران را فرو ریخته است.
مدیرکل امور بین‌الملل مجلس با اشاره به اینکه دود سیاست‌های غلط به چشم همه می‌رود عنوان کرد: اروپا‌یی‌ها در طی یک سال گذشته سعی داشتند تا رابطه خودشان را با ایران در موضوع برجام متوازن نگه دارند، آن‌ها تعارض استراتژیک در اظهارات و رفتار‌هایشان دارند.
امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد که اروپا از یک طرف می‌گوید در برجام بمانیم و به تعهداتمان پایبند باشیم، گفت: از طرف دیگر می‌گویند ما در مقابل آمریکا ضعیف هستیم و در مقابل آن‌ها نمی‌توانیم، اما چگونه است که برخی از کشور‌های کوچک می‌توانند با آمریکا چانه‌زنی و خودشان را مستثنا کنند و نفت را از ایران بخرند، امروز آمریکایی‌ها بیانیه دادند و گفتند صادرات گاز و برق ایران به عراق تا 90 روز آینده مستثنی شده است و عراق می‌تواند این انرژی را از ایران وارد کند، عراق جنگ‌زده با کشور‌های اروپایی قابل مقایسه نیست.
ترس آمریکایی ها از مدرکی که ایرانی ها از حمله به کشتی ها به دست آورده اند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ترس آمریکایی ها از مدرکی که ایرانی ها از حمله به کشتی ها به دست آورده اند

امیر عبداللهیان ادامه داد: آمریکایی‌ها با محاسبات غلطی که داشتند؛ تصور می‌کردند ما هیچ اقدامی از جمله توقف تعهدات برجامی به صورت پله‌ای انجام نمی‌دهیم و اروپایی‌ها و غربی‌ها متوجه شدند که طرف مقابل‌شان جمهوری اسلامی ایران است.
دستیار ارشد رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل با اشاره به سفر اخیر نخست‌وزیر ژاپن به ایران، تصریح کرد: تمامی سیاست ترامپ در کاخ سفید در قبال کشور‌هایی همچون ایران، چین، و… مبتنی بر تهدید، اعمال فشار و وادار کردن به مذاکره است؛ نخست‌وزیر ژاپن در آسیا دارای یک جایگاه مشخصی است؛ اینکه رئیس‌جمهور آمریکا از آقای "آبه" برای انتقال پیام خود به ایران استفاده می‌کند، نشان‌دهنده این است که ایران را پای مذاکره بیاورد و هدف ترامپ نیز پیروزی در انتخابات 2020 آمریکا است.
امیرعبداللهیان گفت: ترامپ با اتخاذ سیاست‌هایی همچون تحریم در تلاش است که بتواند در انتخابات پیروز شود، یکی از تفاوت‌های اصلی آمریکا امروز با آمریکای گذشته در این است که به‌طور تقریبی تمامی رهبران متحد هستند که رئیس‌جمهور آمریکا یک فرد غیرقابل پیش‌بینی است.
امیرعبداللهیان در پاسخ به این موضوع که عده‌ای با وجود مشاهده بد‌بینی‌های آمریکایی‌ها، خواهان مذاکره با آمریکا هستند، گفت: در ایران کسی مخالف برقراری رابطه طبیعی با آمریکا نیست؛ ولی این به رفتار آمریکایی‌ها مربوط می‌شود که تاکنون نتوانستند اعتماد مقامات ایرانی نسبت به خود جلب کنند.
امیرعبداللهیان ادامه داد: حدود 10 سال پیش فرانسوی‌ها به اسم تأسیس نیروگاه برق و نیروگاه اتمی وارد کشور امارات شدند، ولی گفتند به علت نا‌امنی منطقه به خاطر وجود تروریست‌ها باید ابتدا پایگاه نظامی در کشور شما احداث کنیم؛ حالا با گذشت سال‌های زیاد، نیروگاهی در این کشور ساخته نشده است.
وی درباره تعرض به نفتکش‌ها و اتهاماتی که به ایران زده شده است و بحث شکل‌گیری اجماع جهانی در مقابل ایران، گفت: به نظر من تشکیل اجماع جهانی علیه ایران با سیاست‌هایی که ایران اتخاذ کرده است، با توجه به وقت کم ترامپ برای ورود به کارزار انتخاباتی، کار ساده‌ای نخواهد بود.
مدیرکل امور بین الملل مجلس ادامه داد: آمریکایی‌ها، سعودی‌ها و صهیونیست‌ها به قدری در منطقه دخالت کردند که شرایط برای صادرات نفت در منطقه، با نا‌امنی مواجه شده است و طبیعی است که هیچکس این اتهامات علیه ایران را قبول نکند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала