بحران در اسرائیل مانعی برای معامله قرن

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر اسرائیل
اسرائیل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شعت:بحران فرسایشی سیاست داخلی اسرائیل می تواند مانع از اجرایی شدن «معامله قرن» آمریکایی بشود.

به گزارش اسپوتنیک، نبیل شعت مشاور رئیس جمهور فلسطین، اعلام نمود که بحران فرسایشی سیاست داخلی اسرائیل که در آنجا دومین دور انتخابات طی یکسال برگزار خواهد شد، می تواند مانعی در راه اجرایی شدن «معامله قرن» پیشنهادی آمریکا بشود و یا بطورکلی آن را از دستور روز خارج کند.

وی معتقد است که دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا نمی خواهد برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ایجاد مشکل کند. زیرا در دوره انتخاباتی برای نتانیاهو عقب‌نشینی در عرصه حل و فصل بحران خاورمیانه و اصطکاک با دولت آمریکا سودآور نخواهد بود.

حماس اجازه نخواهد داد معامله قرن انجام شود - اسپوتنیک ایران
حماس اجازه نخواهد داد معامله قرن انجام شود

وی گفت:«در صورت ائتلاف آمریکا و اسرائیل، ائتلاف آقایان ترامپ و نتانیاهو، نیروهای مافوق راست هر دو کشور، به معنای  آن خواهد بود که «معامله قرن» به ماه اکتبر موکول شده و یا بدست فراموشی سپرده شود».

شعت افزود:«به وزارت خارجه آمریکا توصیه می شود از عبارت «اشغال‌شده» در باره اراضی کرانه غربی رود اردن استفاده نکند.ما نیازی به خواندن اسناد محرمانه نداریم تا درک کنیم که منظور آمریکا از «معامله محرمانه قرن» چیست».

معاملهٔ قرن Deal of the Century به طرحی گفته می‌شود که از سوی دولت ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در راستای روند صلح بین دولت فلسطین و دولت اسرائیل، که اسرائیل، در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت، و الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند. ترامپ داماد خود کوشنر را بعنوان دلال معامله منسوب کرده‌است.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بسیاری از مقامات فلسطینی و کشورهای دیگر با این طرح به شدت مخالفت کرده‌اند. این طرح قرار است برای پایان دادن به بیش از 70 سال منازعه فلسطین-اسرائیل پیشنهاد شود. بر اساس این طرح بخش‌هایی دیگر از فلسطین شامل نیمی از کرانهٔ باختری و بخشی از بیت‌المقدس شرقی که از نظر جامعهٔ جهانی به دولت فلسطین تعلق دارد، به اسرائیل واگذار می‌شود، و در عوض اسرائیل با تشکیل کشور مستقل فلسطینی در نیمهٔ دیگر کرانهٔ باختری و تمام نوار غزه و چندین محله از بیت‌المقدس شرقی موافقت می‌کند. 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала