نظر ظریف در خصوص آغاز جنگ ایران با آمریکا در خلیج فارس

© REUTERS / Ahmed Saad نظر ظریف در خصوص آغاز جنگ ایران با آمریکا در خلیج فارس
نظر ظریف در خصوص آغاز جنگ ایران با آمریکا در خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظریف می گوید که آخرین باری که من نام خلیج را در نقشه چک کردم، اسمش خلیج مکزیک نبود، اسمش خلیج فارس بود.
به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف، در مسکو در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال در خصوص آمادگی ایران برای جنگ با آمریکا در خلیج فارس گفت: "ما به دنبال تنش و درگیری نیستیم. ما در منطقه خودمان هستیم. آخرین باری که من نام خلیج را در نقشه چک کردم، اسمش خلیج مکزیک نبود، اسمش خلیج فارس بود. آنهایی که به این منطقه آمدند و دارند آشوب ایجاد می کنند، آمریکایی ها هستند. حضور آمریکا در منطقه و مخصوصا در سوریه غیر قانونی است. حضور ایالات متحده همواره به تنش و ناامنی منجر می شود. امروز همانطور که آقای لاوروف گفتند، شرایط بسیار خطرناک است، این به دلیل سیاست های جدایی طلبانه ای که آمریکا در نهایت ایجاد می کند، با جانشین کردن اقوام با یکدیگر در مناطقی که قرن ها توسط قومی سکونت قرار داشتند، دارند به تنش های گروهی و قومی در منطقه دامن می زنند. آنکه شرایط را در منطقه خطرناک کرده است، ایالت متحده است با سیاست های غلطش منطقه را خطرناک کرده است. آقای ترامپ خود در سخنرانی های خود در زمان انتخابات ریاست جمهوری اعلام نمود و اعتراف کرد آنکه در منطقه با داعش می جنگند، ایران و روسیه است. او اعتراف کرد آنکه باعث ایجاد داعش شده است، آمریکا بود.  
ظریف: رابطه بین ایران و روسیه عمیق تر از همیشه است - اسپوتنیک ایران
ظریف: رابطه بین ایران و روسیه عمیق تر از همیشه است
امروز آمریکایی ها خود ادعای مبارزه با داعش را دارند، در حالیکه رئیس جمهور امریکا پیش از این، این کشور را مسئول ایجاد داعش می داند. 
منطقه ما شاهد حضور مخرب آمریکا در طول سالهای گذشته بوده است، حضوری که به ایجاد داعش و القاعده، طالبان انجامیده است. حضور آمریکا از اشغال جولان و بیت المقدس حمایت می کند. اینها باعث شده است که مردم منطقه از آمریکا نفرت داشته باشند. امروز آمریکا، این احساس نفرت منطقه را به ایران نسبت می دهند. اینها به ایران ارتباطی ندارد. 
ایران دنبال تنش و درگیری نیست. ایران در طول چند سال گذشته نشان داده است که از طریق گفتگو می توان مشکلات اصلی جامعه بین الملل را حل کرد، ما توانستیم، مشکلات هسته ای، مشکلات سوریه را حل کنیم. از آن همه مشکلات در روند مذاکرات آستانه، را به راه حل برسانیم. آنها (آمریکا) بودند که مانع می شدند. من و آقای لاوروف در ماه دسامبر به ژنو رفتیم تا ایده قانون اساسی در (سوریه) انجام شود. دولت سوریه با کمیسیون قانون اساسی موافقت نمود، اما آمریکا مانع این روند شد، لذا آن که باید از سیاست خطرناک خود در منطقه برحذز کند آمریکا است. آمریکا باید این سیاست را کنار بگذارد. جمهوری اسلامی همواره خواهان گفتگو بوده است".
شایان ذکر است، در تاریخ 8 مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد. امروز در تاریخ 8 مه می 2019، به سالگرد خروج ترامپ از برجام نزدیک می شویم و محمد جواد ظریف به مسکو سفر نموده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала