آغاز کودتا در ونزوئلا

© AFP 2023 / Juan Barettoآغاز کودتا ونزوئلا
آغاز کودتا ونزوئلا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقامات ونزوئلا اقداماتی جهت سرکوب گروه کوچکی از نظامیان کودتاگر به انجام می رسانند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آسوشیتدپرس، لئوپولدو لوپس یکی از مخالفان با نفوذ مادورو همراه گوآیدو در ویدئویی که توییتر منتشر شده است دیده می شود. لوپس قبلا بازداشت شده بود. گزارش شده است که نظامیان او را آزاد کرده اند. لوپس از مردم خواست در اعتراضات آرام علیه مادورو شرکت کنند.

در وزارت ونزوئلا اعلام شد که نظامیان در سراسر کشور گزارش می دهند که اوضاع  در سربازخانه ها و پایگاه ها آرام است.

آمریکا به  تدارک کودتا در ونزوئلا متهم شد - اسپوتنیک ایران
آمریکا به تدارک کودتا در ونزوئلا متهم شد

رودریگز وزیر اطلاعات ونزوئلا اعلام کرد که خوآن گوآیدو در سخنرانی خود که در«توییتر» منتشر شد، از نظامیان خواست در تظاهرات مردمی شرکت کنند تا به این «غصب حکومت» پایان داده شود.

او گفت:«من از تمام نظامیان و خانواده های آنها می خواهم به اعتراضات خیابانی ما بپیوندند. در چارچوب قانون اساسی، ما باید به وضعیتی که کشور با آن مواجه شده است، پایان بدهیم. روز اول ماه مه امروز فرا می رسد و پایان «غصب و تصاحب به زور» امروز است».

گفتنی است، اعتراضات گسترده علیه رئیس جمهور فعلی ونزوئلا، نیکلاس مادورو، در تاریخ 21 ژانویه آغاز شد. روز 23 ژانویه خوان گوایدا، رئیس پارلمان ونزوئلا خود را رئیس جمهور موقت این کشور اعلام کرد. کشورهای گروه لیما به غیر از مکزیک، آمریکا، آلبانی، گرجستان، سوئیس و سازمان کشورهای آمریکایی و تعدادی از کشورهای اروپایی از ریاست جمهوری موقت گوایدو حمایت کردند.

کشورهای روسیه، بولیوی، ایران، کوبا و نیکاراگوئه، السالوادور، ترکیه، بلاروس و چین ضمن حمایت از مادورو، از طرفین درگیر در بحران خواستند از راه مسالمت آمیز به حل و فصل مسائل بپردازند و مخالفت خود با دخالت خارجی در امور داخلی کشورها را اعلام کردند. دبیر کل سازمان ملل به گفتگو و دیالوگ برای حل و فصل بحران فراخواند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала