تبادل زندانیان و تعامل پیشنهاد آمریکا بود، نه ایران

© AP Photo / Petr David Josekتبادل زندانیان و تعامل پیشنهاد آمریکا بود نه ایران
تبادل زندانیان و تعامل پیشنهاد آمریکا بود نه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بیان داشت که به پیشنهاد آمریکا برای تعامل پاسخ داده است و ایران اکنون منتظر واکنش آنهاست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه ای با خبرگزاری «سی‎بی‏‌اس» در در خصوص ایده تبادل زندانی میان ایران و آمریکا بیان داشت: خوب، ما قبلاً این کار را کرده‎ایم و این امکان مهیا شد که برخی ایرانیانی که در زندان‌های آمریکا یا تحت آزادی مشروط در این کشور بودند را آزاد کنیم. ما آنها را از این شرایط رها کردیم و بعد برخی ایرانی-آمریکایی‌هایی که در ایران زندانی بودند؛ آزاد شدند. فکر می‌کنم که می‏‌شود باز هم این کار را انجام داد. دولت قبلی آمریکا سعی به مشارکت در این طرح داشت حال آنکه دولت فعلی هم در اوایل چنین تمایلی از خود نشان می‌داد. ایران در ماه میلادی سپتامبر از اعلام آمادگی خود در این باره خبر داد و ما (اکنون هم) آماده‎ایم.
ظریف خاطر نشان کرد: ما پاسخ دادیم (و نه پیشنهاد) — ما به پیشنهادی که پیشتر طرف آمریکایی برای تعامل ارائه داده بود پاسخ دادیم و اکنون نیز منتظر یک پاسخ (واکنش) هستیم.

ضربه نوبتی واشنگتن به تهران، هنوز اقتصادی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ضربه نوبتی واشنگتن به تهران، هنوز اقتصادی

ظریف در پاسخ به این سوال که ایران در انتظار آزادی چه کسانی است، گفت: شماری از ایرانیان به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا در زندان‌های این کشور به سر می‌برند. شماری از ایرانی هستند که در دیگر نقاط جهان زندانی هستند.
خبرنگار پرسید که آیا ایران لیستی را در اختیار مقامات آمریکایی قرارداده است؟ ظریف پاسخ داد: آنها می‏‌دانند. این موضوع جدیدی نیست و تداوم مبادله قبلی است.
ظریف در خصوص آزادی زودتر از موقع ۵ زندانی آمریکایی گفت: این ما نیستیم که باید جدیت خود را نشان دهیم چرا که قبلاً با اجرای توافق هسته‎ای این کار را انجام داده‬ ‏ایم. اکنون نوبت آمریکا است که جدیت خود را نشان دهد.
وی یادآوری کرد: ما با هر کسی که مایل است به ایران و توافقی که در این زمینه به دست می آید، احترام بگذارد، گفتگو کنیم. ما هیچ مساله ای با اوبرایان نداریم اما با مذاکره کننده امور گروگان ها سر و کار نخواهیم داشت مگر اینکه آنها از ما بخواهند که کسی را به عنوان مذاکره کننده خود در امور گروگان ها منصوب کنیم تا درباره گروگان های ایرانی که در زندان های آمریکا هستند، صحبت کنند. آمریکا نمی تواند خود را در یک موقعیت اخلاقی متفاوت قرار دهد. آمریکا ایرانی هایی را زندانی کرده که بیمار هستند، کسانی را که جرمی مرتکب نشده اند در آلمان، در استرالیا و جاهای دیگر زندانی کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала