توافق آمریکا و فرانسه برای تکمیل برجام؟

© Fotolia / Kovalenkovpetrتوافق آمریکا و فرانسه برای تکمیل برجام؟
توافق آمریکا و فرانسه برای تکمیل برجام؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفیر فرانسه: پس از برگزیت، پس از ترامپ، جهان در حال نابودی است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه «آتلانتیک»، با استناد به توییت منتشره سفیر فرانسه در واشنگتن، آمریکا و فرانسه پیش از خروج ترامپ از برجام در آستانه حصول توافقاتی برای تکمیل برجام بودند.

به نوشته نشریه نامبرده،دیپلمات فرانسوی در پاسخ به این سوال که کدام یک از تصمیمات ترامپ بیش از همه وی را متعجب کرد، ابتدا به توافق آب و هوایی پاریس اشاره کرد. سپس گفت:«اقدام دیگری که مرا شگفت‌زده کرد، توافق هسته‌ای با ایران بود. ما در حال مذاکره با دولت (آمریکا) برای دست یافتن به یک توافق تکمیلی برای توافق هسته‌ای بودیم، درخصوص موشک‌ها، تروریسم و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران.

مذاکرات در جریان بود و مطلقاً هیچ بحرانی در مذاکرات وجود نداشت. ناگهان در یک شب همه چیز تغییر کرد. خود ترامپ یک شبه این تصمیم را گرفت و هیچ‌کس مطلع نبود. روز بعد نیز کسی قادر نبود برای ما توضیح دهد که این کار به چه معناست.

ترامپ گفت، ما می‌خواهیم از توافق خارج شویم و مکرون هم گفته بود که آنها می‌توانند برای یک توافق جهانی مذاکره کنند. مکرون در ادامه گفته بود که باید در کنار یکدیگر تلاش کنند و ترامپ نیز پاسخ داده بود، بله. سپس ما آنجا را ترک کردیم. من خیلی توهم نداشتم اما با این تصور آنجا را ترک کردیم که ممکن است اتفاقی رخ دهد که رخ داد».

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала