معامله قرن بدون کشور فلسطین

© REUTERS / Jonathan Ernstکوشنر داماد ترامپ
کوشنر داماد ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیداست «معامله قرن» تأسیس کشور فلسطین را در نظر نمی گیرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «واشنگتن پست»، آمریکا قصد دارد خودمختاری و پول زیادی به فلسطینی ها پیشنهاد کند.

به گزارش نشریه نامبرده، پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در باره «معامله قرن» در باره حل و فصل درگیری اعراب-اسرائیل، وعده بهبود زندگی فلسطنی ها را می دهد اما به عقیده افراد آشنا با جزئیات اصلی، این معامله به احتمال زیاد تأسیس کشور مستقل فلسطین را در نظر نمی گیرد.

فلسطین سفیرش را از واشنگتن فراخواند - اسپوتنیک ایران
فلسطین سفیرش را از واشنگتن فراخواند

مقامات رسمی جزئیات این معامله را فاش نمی سازند. اما آشکار است که این معامله تشکیل کشور کاملا مستقل فلسطین به عنوان پیش شرط تلاش های صلح آمیز را مد نظر قرار نمی دهد.

کوشنر داماد ترامپ بدین منظور راهی سفر خاورمیانه شده است. کارمندان رسمی کشورهای عربی که با جزئیات برنامه سفر کوشنر آشنا شده اند اعلام می کنند که این طرح حاوی هیچگونه نکته معین سیاسی نیست، اما حاوی انگیزه های اقتصادی برای فلسطینی ها در زمینه تحکیم  کنترل اسرائیل بر اراضی مورد اختلاف است. مهمترین نکته امتیازات اقتصادی برای فلسطینی ها خواهد بود که دریافت آن باید محرکی برای خودداری از مطالبات سیاسی باشد.

محمد بن سلمان شرکت کنندگان این دیدار را انتخاب کرد. او روابط خوبی با کوشنر دارد. اما برای داماد ترامپ اینکه اکثر حاضران طرح او را موردانتقاد قرار دادند و یادآور شدند که بن سلمان از حق فلسطینی ها دفاع می کند، تعجب آور بود.

مفسران آمریکایی شانس موفقیت «معامله قرن» را عالی ارزیابی می کنند و دولت آمریکا اعلام می کند که این طرح حاوی جزء اقتصادی و سیاسی است، اما آنطور که روشن است، جزء سیاسی فقط به حقوق اسرائیل مربوط می شود و فقط امتیازات اقتصادی به فلسطینی ها پیشنهاد خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала