رئیس جمهور الجزایر استعفا داد

© AFP 2023 / Ryad Kramdiرئیس جمهور الجزیره استعفا داد
رئیس جمهور الجزیره استعفا داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور الجزایر استعفا داد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاري آ پ اس، عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر استعفا داد. رهبر هشتاد و دو ساله الجزایر از سال 1999 در قدرت بوده است. اعتراضات گسترده مردمی دلیل تصمیم به استعفاي وي بوده است. 
تظاهرات برای برکناری رئیس جمهور الجزایر - اسپوتنیک ایران
تظاهرات برای برکناری رئیس جمهور الجزایر
بر اساس قانون اساسی الجزایر، اگر به دلایل سلامتی، رئیس جمهور دیگر قادر به انجام وظایف خود نباشد، حق درخواست تجدیدنظر در شورای قانون اساسی را دارد، و مي تواند استعفا دهد. 
کارشناسان معتقدند که چنین سناریویی بهترین راه است، زیرا پس از پایان دوره ریاست جمهوری بوتفلیقه در 28 آوریل، موقعیت او به عنوان رئیس جمهور، غیرقانونی خواهد بود.
عبدالعزیز بوتفلیقه شش سال پیش سکته کرد و از آن زمان تحت درمان بوده است. هزاران معترض در دو ماه اخیر در این کشور خواستار کنارهگیری رئیس جمهوری چند دوره ای الجزایر شده اند. او بعد از اعتراضات اعلام کرد که برای دوره جدید نامزد نمی شود.

عبدالعزیز بوتفلیقه ، رئیس جمهور 82 ساله الجزایر، که از سال 1999 در پست ریاست جمهوری این کشور قرار دارد، در 11 مارس گذشته احمد اویحیی را از نخست‌وزیری برکنار کرد. انتخابات ریاست جمهوری الجزایر قرار بود 18 اوریل امسال برگزار شود اما با کناره گیری بوتفلیقه از نامزدی در انتخابات آینده به تعویق افتاد. با این وجود، کارشناسان می‌گویند که دولت جدید بوتفلیقه از لحاظ قانونی مشکل ساز است و بر اساس ماده 102 قانون اساسی کابینه جدید نمی‌تواند توسط رئیس جمهور که انتظار می‌رود از سمت اش کنار گذاشته شود، تعیین شود. ماده 104 قانون اساسی این کشور نیز بیان می دارد که دولت در روند انتقال تغییر نمی‌کند.

عبدالعزیز بوتفلیقه 82 ساله در 29 اکتبر 2018 با داشتن بیماری اعلام کرده بود که برای پنجمین دور متوالی نامزد حزب جبهه آزادی ‌بخش ملی الجزایر در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور می‌شود. همین امر باعث شد تا تظاهرات علیه نامزدی مجدد وی در مناطق مختلف الجزایر آغاز شود. 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала