چرا طرح ممنوعیت کودک همسری تصویب نشد؟

© Sputnik / Владимир Федоренко /  مراجعه به بانک تصاویر مجلس
مجلس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کودک همسری نوعی کودک آزاری است که کودکان را محکوم به ورود زودهنگام به دنیای بزرگسالان می کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، اعضای فراکسیون زنان مجلس ایران از حدود یک سال گذشته طرح ممنوعیت ازدواج کودکان را تهیه و تدوین کردند که بر اساس آن ازدواج دختران زیر 13 سال و پسران زیر 15 سال ممنوع می شود.

اما ممنوعیت کودک همسری طرحی که بسیاری همچنان به تصویب آن امیدوارند در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی رسیدگی کننده تصویب نشد چراکه معتقدند در قوانین فعلی ازدواج کمتر از 13 سال ممنوع شده است مگر آنکه به لحاظ صلاح و صرفه زوجه و با تشخیص و حکم دادگاه باشد.

کودک آزاری با آواز + ویدئو - اسپوتنیک ایران
کودک آزاری با آواز + ویدئو

نمایندگان در تصویب یک فوریت این طرح، ازدواج دختران کمتر از 13 سال و پسران کمتر از 15 سال را ممنوع کردند، البته این طرح با مخالفت و موافقت های زیادی از سوی نمایندگان و کارشناسان مختلف رو به رو شد.

نمایندگان موافق این طرح معتقد بودند: تصویب هرچه سریع‌تر این طرح و اصلاح قانون سن ازدواج می‌تواند تا حدود زیادی از عوارض ناشی از پدیده کودک همسری در کشور جلوگیری کند، همچنین، صاحب نظران حوزه کودک، مهم‌ترین عوارض ناشی از کودک همسری را خودکشی، فرار دختران، آسیب‌های روحی و جسمی عنوان می‌کنند و معتقدند با اصلاح این قانون، آمار آسیب‌های اجتماعی نیز با کاهش جدی روبه‌رو خواهد شد.

نمایندگان مخالف این طرح نیز معتقد بودند که این گونه مسائل فقهی و شرعی، مربوط به مجمع تشخیص مصلحت نظام است و مجلس نمی تواند به این گونه مسائل ورود کند.

البته این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ارجاع شد ولی اعضای این کمیسیون تخصصی در جلسه دوم دی ماه سال جاری با این طرح مخالفت کردند.

فاطمه ذوالقدر نماینده تهران و عضو فراکسیون زنان مجلس نیز معتقد است:«کودک همسری نوعی کودک آزاری است، این کودکان اغلب به دلیل فرهنگ، سنت و مشکلات اقتصادی و یا بعضاً عرفی خانواده، محکوم به ورود زودهنگام به دنیای بزرگسالان هستند. شرایطی که آسیب‌های جسمی و روحی متنوعی را به آنها وارد می‌کند و باعث می‌شود از لحاظ جسمی و روحی آسیب‌های متنوعی را تحمل کنند».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала