واکنش ظریف به اقدام ترامپ در خصوص جولان+عکس

© REUTERS / Andreas Gebertواکنش ظریف به اقدام ترامپ در خصوص جولان+عکس
واکنش ظریف به اقدام ترامپ در خصوص جولان+عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا با برسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر ارتفاعات جولان دست به دزدی سرزمین ها می زند.

به گزارش اسپوتنیک، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره بلندی‌های جولان به کشورهای عربی یادآور شد که هر میزان هم در برابر آمریکا و اسرائیل به خاک بیفتید اما آنها باز سرزمین‌هایتان را می‌دزدند.

وزیر امور خارجه ایران در پیامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «اعلام غیرقانونی ترامپ درباره «جولان اشغالی سوریه» یکسال پس از اعلام مشابه درباره «قدس اشغالی» یادآوری هوشیار کننده‌ای برای برادران عرب و مسلمان ماست: آمریکا و اسرائیل دستانشان را به سوی شما دراز می‌کنند اما هر میزان هم که در برابر آنها به خاک بیفتید آنها سرزمین‌هایتان را می‌دزدند. بیاید باهم متحد شویم».

​رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه 25 ماه مارس در اقدامی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل با امضای اعلانیه‌ای حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخت.قطعنامه 497 شورای امنیت سازمان ملل متحد که در سال 1981 به تأیید اکثریت اعضای این شورا از جمله آمریکا رسیده به طور مطلق ادعای اسرائیل برای حاکمیت بر جولان را رد کرده است.

جولان اشغالی، بخشی از استان «القنیطره» سوریه است. اسرائیل در جنگ شش روزه سال 1967 این منطقه را اشغال و در سال 1982 آن را ضمیمه خود کرد. جامعه بین‌الملل هرگز این اقدام را برسمیت نشناخته است.

مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد که برسمیت شناختن ارتفاعات جولان به عنوان بخشی از اسرائیل را نباید با الحاق کریمه به روسیه مقایسه کرد. وضع تحریم ها علیه روسیه به دلیل الحاق شبه جزیره کریمه «استاندارد دوگانه سیاسی» نیست.

نتانیاهو: اسرائیل با 6 کشور عربی روابط مخفیانه دارد - اسپوتنیک ایران
نتانیاهو: اسرائیل با 6 کشور عربی روابط مخفیانه دارد

وی متذکر شد:«اقدام رئیس جمهور آمریکا در رابطه با ارتفاعات جولان، به معنای برسمیت شناختن وضعیت واقعی آنجا و امنیت ضروری برای دفاع از اسرائیل است».

وزیر امورخارجه آمریکا معتقد است که اقدامات کاخ سفید در این خصوص قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض نمی کند. به گفته وی، آمریکا نیت خوب خود را به نمایش می گذارد که «قدرت نیکوکاری در منطقه» است. به گفته پمپئو، تصمیم دونالد ترامپ جهت برسمیت شناختن ارتفاعات جولان به عنوان بخشی از اسرائیل، امکانات برای ثبات در کل منطقه را گسترش می دهد.

در دومای کشوری روسیه اعلام شد که این اقدام ترامپ می تواند باعث بروز مرحله جدید تشنج در منطقه شود. ماریا زاخارروا سخنگوی وزارت امورخارجه روسه، اظهارات ریاست کاخ سفید را غیرمسئولانه نامید.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала