لکه ننگ ناتو

© AP Photo / U.S. Air Force, Msgt. Keith Reedبمباران یوگسلاوی
بمباران یوگسلاوی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بمباران یوگسلاوی «لکه ننگ» ناتو است که هرگز پاک نخواهد شد!

به گزارش اسپوتنیک، در اعلامیه وزارت امورخارجه روسیه آمده است که مسئولیت سنگین بمباران یوگسلاوی و عواقب آن بطورکلی بر دوش رهبری ناتو و کشورهای عضو آن قرار دارد. این «لکه ننگ» برای همیشه بر اعتبار ناتو باقی خواهد ماند و هرگز پاک نخواهد شد. حتی  کشانده شدن اجباری کشورهای منطقه به این ائتلاف، تعمیق خطوط جداکننده در بالکان و اختلافات عمومی نمی تواند آن را پاک کند.

در این اعلامیه آمده است که 24 ماه مارس سال 1999، ناتو بمباران یوگسلاوی را آغاز کرد که 78 روز ادامه داشت. برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم، به کشور مستقل اروپایی که یکی از شرکت کنندگان فعال ائتلاف ضد هیتلری و یکی از بنیان گذاران سازمان ملل و سیستم پساجنگ امنیت بین المللی بود حمله هوایی شد.

در نتیجه بمباران بربرمنشانه، حدود 2000 نفر از شهروندان غیرنظامی کشته شدند که 89 نفر آنها کودکان بودند. پس از آتش بس، مهمات جنگی حاوی اورانیوم، آب و خاک را در محله های زیادی آلوده کرد که به افزایش قابل توجه بیماری های سرطانی منجر شد.

منطقه خودمختار کوزوو به زور از کشور جدا شد. همانا ناتو، کاتالیزاتور تراژدی واقعی انسانی و پرده ای شد که پشت آن پاکسازی قومی ضد صربی پیاده گشت و باعث آن شد تا بیش از 200 هزار ساکن محل زندگی زادوبومی خود را ترک کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала