گزارش و تحلیل

"اوراق مالی اسلامی" راهکار نفت ایران

© Fotolia / Tarasov_vlاوراق مالی اسلامی راهکار نفت ایران
اوراق مالی اسلامی راهکار نفت ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چرا مجلس ایران مجوز انتشار ۳میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی به وزارت نفت داده شده است.

به گزارش اسپوتنیک، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ایران آقای محمد حسن نژاد معتقد است وزارت نفت با انتشار اوراق مالی اسلامی می‌تواند برای پروژه‌های خود تامین مالی کند. در واقع، نماینده مجلس ایران در خصوص "مجوز مجلس به وزارتخانه نفت برای انتشار 3میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی" در جریان بررسی لایحه بودجه سال 98 خبر داد.  این اوراق مالی اسلامی برای جلوگیری از عنوان "بهره" به صورت مشارکت منتشر می‌شوند، بدین صورت که پروژه‌ای مشارکتی با قدرت اجرایی مشخص تعریف و از محل انجام آن، سهم و سود شریک پرداخت شود. 

آمریکا فروش نفت ایران را دوباره کاهش می دهد - اسپوتنیک ایران
آمریکا فروش نفت ایران را دوباره کاهش می دهد

در این راستا خبرنگاری اسپوتنیک با آقای سید سعید میرترابی حسینی، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی در خصوص این اوراق مشارکت اسلامی در خصوص فروش نفت به گفتگو نشسته است.

اسپوتنیک: 3 میلیارد دلار اوراق اسلامی به چه کسانی و یا شرکت هایی اختصاص خواهد شد؟ قصد ایران از انجام این طرح و ارتباط آن با تحریم ها چیست؟

به طور کلی موضوع اوراق مشارکت ملی، بحثی است که شرکت های بزرگ در ایران و شرکت های دولتی این کار را انجام می دهم. این کار با مشارکت بانک مرکزی و شرکت های بزرگ های دیگر انجام خواهد شد. انتشار اوراق مشارکت بهادار یا مالی یک روش تامین مالی است که معمولا دولت ها یا شرکت های بزرگ انجام می دهند. در ایران شرکت های بزرگ دولتی این کار را انجام می دهند.

در هر حال شرکت ملی نفت ایران که مجموعه بزرگتر ان یعنی "وزارت نفت ایران" برای عملیات خودش که در میدان نفتی و اخراج و فروش نفت و گاز چه در داخل و خارج کشور به هزینه هایی نیاز دارد. این هزینه ها معمولا به صورت بودجه هایی که در اختیار دولت است معمولا به میزان 14.5 درصد از درآمده های نفت را در اختیار وزارت نفت گذاشته می شود تا صرف هزینه های دولت در این حوزه ها شود. البته ما جزئیات این موضوع را نداریم. به احتمال زیاد فروش اوراق مشارکت اسلامی به این دلیل صورت می گیرد.

در همه جای دنیا اساسا بخش نفت و استخراج آن یک کار سرمایه بر است و از انجا که دولت ایران با فروش نفت با محدودیت مواجه شده است و البته موضوع هزینه های سنگین داخلی دولت است که هر ماه دولت باید هزینه زیادی بابت پرداخت یارانه ها بپردازد. 

صنعت نفت - اسپوتنیک ایران
چرا حضور اروپائیان در صنعت نفت ایران اندک است؟

همه اینها مجموعا موجب می شود که منابع وزارت نفت برای اینکه هزینه های خود را تامین نماید دچار محدودیت شده است، یکی به دلیل تحریم ها و محدودیت های فروش نفت و بخش دیگر هزینه های داخلی کشور (یارانه ها) که بخش عمده ان را وزارت نفت تامین می کرده است. ظاهر قضیه این است که اوراق مشارکت اسلامی راهی برای گشایش تامین هزینه ها می باشد.

این کار باید با مجوز توسط شرکت های بزرگ صورت بپذیرد. البته این مورد برای تامین بودجه سال اینده خواهد بود. دولت در واقع قصد دارد تا برای تامین مالی بودجه در سال اینده از روش های جدیدی استفاده کند که احتمالا یکی از این روش ها این (منابع در اختیار دولت در سامانه ای احیا شود و از طریق واگذاری دارایی های دولت یا انتشار اوراق مالی مربوط به این دارایی ها، دولت تامین مالی شود) است. البته من جزئیات این خبر را در اختیار ندارم. در مجموع به طور کلی (برای مجموع دولت) چنین برنامه ای را دولت در نظر گرفته است.

جناب آقای دکتر سید مسعود هاشمیان اصفهانی، قائم مقام معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی و مدیر کل اقتصادی و سرمایه گذاری در وزارت نفت ایران، در خصوص این طرح دولت ایران اعلام نمودند: این موضوع به بودجه ارتباط دارد، اما می توان به طور کلی گفت که راهکار ایران است که متکی به منابع خود باشد تا میادین خود را توسعه بدهد و به هیچ وجه متکی به کشورهای خارجی نباشد. این اوراق اسلامی در بازار بورس ایران به فروش خواهد رفت. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала