بی اثر کردن تحریم های آمریکا با سفرهای منطقه ای

© Photo / IRNAروحانی در عراق
روحانی در عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفر تاریخی رئیس جمهور ایران به بغداد را می توان مقدمه ای برای بی اثر کردن تحریم ها دانست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از واشنگتن پست،ایران حداقل در سطح اقتصادی نقش بسیار جدی تری از آمریکا در عراق دارد و سفر رئیس جمهوری ایران به بغداد سطح این روابط را گسترش خواهد داد.

به نوشته نشریه نامبرده،ایران به خوبی از ظرفیت همسایگانش برای کاستن اثرات تحریم های آمریکا آگاه است، سفر تاریخی رئیس جمهور ایران به عراق و استقبال بی سابقه مقام های عراقی از وی می تواند در فرو کاستن اثر تحریم های آمریکا بسیار موثر باشد.

چاووش اوغلو،وزیر خارجه ترکیه - اسپوتنیک ایران
کمک ترکیه برای لغو تحریم های آمریکا علیه ایران

ایران روابط با بغداد را حق طبیعی خود در گسترش مراودات با همسایه ای می داند که با آن اشتراکات زیادی دارد. روحانی در کنفرانس خبری یادآور شد که ایران و عراق از هزاران سال رابطه فی مابین عمیق برخوردارند که شامل رابطه مذهبی، تاریخی، فرهنگی است.

مرز مشترک نزدیک به 1500 کیلومتر با ایران موجب شده که عراق به همسایۀ شرقی خود به عنوان شریکی مهم مخصوصا در تامین برق و امور نظامی بنگرد. در این میان قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی ایران به مراتب بیشتر از عراق است و همین موضوع موجب می شود که به مرور نقش ایران در روابط همسایگی با عراق بسیار برجسته تر از دیگران شود.

مقامات آمریکایی در ماه های اخیر از رهبران عراقی خواسته اند تا روابط خود با ایران را قطع و یا حداقل آن را کاهش دهند. آمریکا با خروج از توافق هسته ای سال 2015 توقع دارد که همپیمانان جهانی و منطقه ای از او پیروی کنند، اما عراق ملاحظات مهم نظامی، اقتصادی و سیاسی خود را دارد.

اخیرا گسترش روابط میان تهران و بغداد همراه شده است با اخباری مبنی بر تلاش عراقی ها در بیرون کردن نیروهای آمریکایی از کشورشان، بعضی از قانونگذاران عراقی در پی ارائه لایحه ای به مجلس عراق هستند که به موجب آن حدود 5 هزار و 200 سرباز آمریکایی ناچار به ترک عراق می شوند.

روحانی قصد دارد با گسترش روابط ایران و عراق سطح تجارت بین دو کشور را از 12 میلیارد دلار به 20 میلیارد دلار برساند. محصولات ایرانی در سوپر مارکت ها، نمایشگاه ها و داروخانه های عراقی به وفور یافت می شود و فروخته می شود.

انتظار می رود با این جنبه های مهم از روابط، اثر تحریم های آمریکا بر ایران کمتر شود و ایران روابط با عراق را به الگویی در کاستن اثر تحریم ها بدل سازد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала