پس از 5 سال، روحانی به عراق می رود

© AP Photo / Ebrahim Norooziروحانی، به عراق می رود
روحانی، به عراق می رود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از ۵ سال؛ سفر روحانی به بغداد قطعی شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، حسن روحانی ۲۰ اسفند به عراق سفر می‌کند، سفری که مقدمات آن را همتی، زنگنه، ظریف و عراقچی آماده کرده اند.  یک هیئت بلندپایه از ایران نیز به همراه روحانی در این سفر حضور خواهند داشت.

پیش از این، «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق سه ماه پیش 26 آبان‌ماه به تهران سفر کرده بود. 

ایجاد منطقه صنعتی مشترک بین ایران و عراق - اسپوتنیک ایران
ایجاد منطقه صنعتی مشترک بین ایران و عراق

به گفته رئیس‌جمهور روحانی روابط اقتصادی ایران و عراق در حدود 12 میلیارد دلار است و با تصمیم دو کشور قرار است سقف این روابط به مرز 20 میلیارد دلار برسد. انجام این سفر می‌تواند دو کشور را برای رسیدن به این هدف مشترک نزدیک‌ کند.

وزیر امور خارجه ایران، محمد جواد ظریف درخصوص جزئیات سفر رئیس‌جمهور به عراق نیز گفته است:‌ این سفر به دعوت رسمی طرف عراقی و در پاسخ به سفر مقامات این کشور به تهران انجام خواهد شد.

 پیش از این در خبرها امده بود که یک مقام آگاه که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با العربیه.نت گفت دولت اقلیم کردستان عراق با صدور فرمانی صادرات نفت خام خود به ایران متوقف ساخت. اضافه بر این عواد العوادی، نماینده سابق در پارلمان عراق و عضو کمیته نفت و انرژی این کشور نیز به «العربیه. نت» گفت خطوط لوله انتقال نفت میان اقلیم کردستان به سوی ایران وجود ندارد و انتقال تمامی نفت صادراتی از طریق تانکرها انجام می‌شود.
وی همچنین تاکید کرد که دولت محلی اقلیم کردستان عراق به شدت از سوی ایالات متحده آمریکا تحت فشار است تا صادرات نفت خود و مشتقات آن از و به ایران را هماهنگ با تحریم‌های اعمال شده واشینگتن علی تهران، متوقف سازد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала