جانشین ظریف چه کسی خواهد بود؟

© AP Photo / Ebrahim Norooziروحانی
روحانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هنوز حسن روحانی استعفای ظریف را نپذیرفته، اما در ناچاری باید یکی را به‌جای وی انتخاب کند.

به گزارش اسپوتنیک، رسانه ها همچنان در حال گمانه زنی در مورد جانشین ظریف هستند و جدیدترین گزینه مطرح شده امیر عبداللهیان معاون عربی آفریقایی پیشین وزارت خارجه است.

همزمان با استعفای محمدجواد ظریف، نام‌هایی به‌عنوان جانشین احتمالی وی به گوش می‌رسد.هرچند هنوز حسن روحانی استعفای ظریف را نپذیرفته، اما در صورتی که چاره‌ای جز این نداشته باشد، باید از میان چهره‌های مطرح دستگاه دیپلماسی، یکی را به‌جای وی انتخاب کند.

در این میان، یکی از مهمترین گزینه‌های احتمالی، حسین امیرعبداللهیان است. کسی که معاون ظریف بود اما استعفا داد.

ناجی دیپلمات های آمریکایی در ایران، در گذشت - اسپوتنیک ایران
ناجی دیپلمات های آمریکایی در ایران، درگذشت

او درباره دلایل استعفایش سکوت کرد اما منتقدان ظریف گفتند که فشار ریاض عامل اصلی استعفا بوده، بنابراین وزارت او، نوعی اعلام سیاست قاطع‌تر در برابر آل‌سعود و متحدانش محسوب می‌شود.

امیرعبداللهیان اکنون دستیار ویژه علی لاریجانی در امور بین الملل است. بنابراین گزینه‌ای نزدیک به رییس مجلس به شمار می‌رود.

محمدجواد اردشیرلاریجانی، دیپلمات پرسابقه و کهنه‌کار کشور گزینه دیگر است که از منتقدان قدیمی برجام به‌ حساب می‌آید. انتخاب او، مسیر فروپاشی توافق هسته‌ای را هموار می‌کند.

اما اگر روحانی علاقه‌ای به پشت کردن به برجام نداشته باشد، بهترین گزینه که راه ظریف را ادامه دهد، عباس عراقچی معاون اوست. انتخاب او این پیام را به جهان می‌دهد که قرار نیست تحولی جدی در وزارت خارجه رخ دهد.

محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که معاون وزیر خارجه در دوره اصلاحات بود، یک گزینه دیگر برای جانشینی ظریف است. او اصلاح‌طلب است و وزارت او سیاست تنش‌زدایی در خاورمیانه را تسهیل می‌کند.

یک گزینه دیگر برای وزارت خارجه، محمود واعظی است. اگر واعظی وزیر شود، حلقه حزب اعتدال و توسعه در کابینه بارزتر می شود. حالا، رئیس جمهور روحانی با دوراهی دشوار حفظ یا حذف ظریف مواجه شده است. انتخاب جایگزین ظریف نشان می‌دهد رئیس‌جمهور می‌خواهد راه او در کابینه را ادامه دهد یا نه.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала