عقب نشینی پاتریوت از ترکیه

© AFP 2023 / Gil Cohen-Magenسیستم پدافند هوایی پاتریوت
سیستم پدافند هوایی پاتریوت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا آمریکا از تحویل پاتریوت ها به ترکیه خودداری خواهد کرد؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه «حریت»، ایالات متحده پیشنهاد خود در خصوص تحویل سیستم پدافند هوایی «پاتریوت» به ترکیه را پس خواهند گرفت، اگر ترکیه از خرید سامانه پدافند هوایی «اس-400» روسیه خودداری نکند.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرده بود که ترکیه از خرید «اس-400» روسیه خودداری نخواهد کرد، حتی اگر «پاتریوت» های آمریکایی را خریداری کند، زیرا این دو موضوع به یکدیگر ربطی ندارند.

یک مقام آمریکایی در این خصوص گفت:«اگر ترکیه به فرایند خرید سامانه پدافند هوایی «اس-400» روسی ادامه بدهد، ما نمی توانیم «پاتریوت» را به ترکیه بفروشیم. ما نگران آن هستیم که خریداری اس-400 توسط ترکیه،  شرکت ترکیه در برنامه «جنگنده های نسل پنجم» را به خطر خواهد انداخت و باعث وضع تحریم ها مطابق با قوانین ما تحت عنوان CAATSA (مقابله با دشمنان آمریکا با استفاده از ابزار تحریمی)خواهد شد. ما از این قانون در رابطه با ایران استفاده می کنیم».

مدتی قبل، آژانس همکاری دفاعی و امنیتی پنتاگون اطلاع داد که وزارت خارجه آمریکا معامله با ترکیه در خصوص فروش سیستم پدافند هوایی «پاتریوت» با تجهیزات مربوطه به قیمت کل 3 میلیارد و 500 میلیون  دلار را مورد تأیید قرار داده است.  ترکیه خرید 4 سیستم با 20 دستگاه پرتاب و 80 موشک را درخواست کرده بود.

روزنامه ترکی با استناد به منبع مطلعی گزارش داده بود که ترکیه توصیه آمریکا در رابطه با خودداری از خرید اس-400 روسی در عوض دریافت پاتریوت را رد کرده است. سامانه پدافند هوایی روسی از هر نظر مناسب تر است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала