سازوکار مالی، استقلال اروپا از آمریکا

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر اروپا
اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
استقلال اروپا باعث آن می شود تا توافق هسته ای بیش از این آسیب نبیند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس پیش از آغاز دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران،.در پی ایجاد سازوکاری برآمدند تا بتوانند از تاثیر تحریم های آمریکا بر ایران بکاهند و توافق هسته ای بیش از این آسیب نبیند.

نهاد ویژه مالی اروپا با ایران سرانجام به ثبت رسید. ایده ای که از سوی سه کشور اروپایی حاضر در برجام طراحی شد گام مهمی در استقلال اروپا از آمریکا حداقل در حوزه مالی می باشد.

اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران
اختلافات اروپا در باره ایران

اکنون بر اساس اعلام منابع خبری این سازوکار به مرحله اجرا رسیده است. وزیران خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس در حاشیه نشست اتحادیه اروپا اعلام کردند نهاد ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان «ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری INSTEX»به ثبت رسمی رسیده است. اساس کار تبادلات تجاری کالا به کالا بدون حضور دلار خواهد بود.

بر اساس گزارش ها مدیریت این نهاد بر عهده آلمان خواهد بود و مقر آن در شهر پاریس فرانسه. انگلیس هم بر اساس اطلاعات موجود حسابداری سازوکارهای مالی آن را بر عهده دارد. هدف اصلی این نهاد مالی، تداوم دادوستدهای مالی اروپا با ایران با دور زدن کانال‌های معمولی انتقالات بانکی است که آمریکا بر آن ها دسترسی و احاطه دارد. اجرایی شدن این سازوکارها را می توان پیروزی دیپلماتیک مهمی برای ایران دانست.

افزون بر آن، نهاد مالی را می توان نخستین گام استقلال اروپا از آمریکا حداقل در حوزه مالی ارزیابی کرد. حذف دلار به هر صورت شکست سیاست زیاده خواهی آمریکا در تبادلات مالی است و اروپا به نوعی می خواهد به این ترتیب برتری خواست خود بر آمریکا را نشان بدهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала