آمریکا نقض می کند ولی روسیه متهم می شود

© AP Photo / Vadim Ghirdaسیستم ایجیس آمریکا
سیستم ایجیس آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نقض پیمان موشکی چه سودی برای ایالات متحده دارد؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله «The Nation»، هر چند آمریکا دائما اعلام می دارد که روسیه بطور یکجانبه گویا پیمان موشک های برد متوسط و کوتاه را نقض کرده است، اما سیاستمداران و کارشناسان آمریکایی به این مهم فکر نمی کنند که همانا ایالات متحده، مسکو را به نقض این قرارداد  سوق داده است.

از جمله نشریه نامبرده به انتقاد از مقاله منتشره در «نیویورک تایمز» پرداخته است که تمام تقصیر را به گردن روسیه انداخته است و توجه خود را فقط به موشک 9М729 معطوف می دارد که قادر به حمل کلاهک های هسته ای است و گویا آزمایشی از 500 تا 5500 کیلومتر آن صورت گرفته است که در تضاد با پیمان مذکور است.

پدافند هوایی گنبد آهنین نقص دارد - اسپوتنیک ایران
پدافند هوایی "گنبد آهنین" نقص دارد

مجله «The Nation» متذکر می شود که مقاله منتشره در این خصوص بطور یکجانبه بررسی شده است و یکسری حقایق از دید خوانندگان پنهان مانده است. در این مقاله همچنین به اعلامیه های کارشناسان «ناشناس» استناد شده است. آنها فراموش کرده اند یادی از سیستم آمریکایی پدافند هوایی «ایجیس» کنند  که هم اکنون بطور فعال در اروپای شرقی مستقر می شود.

نظامیان آمریکایی تأکید می کنند که این سیستم مغایرتی با مفاد پیمان موشک های برد متوسط و کوتاه ندارد زیرا فاقد «نرم افزار، وسایل هدایت آتش و تجهیزات و زیربنای ضروری» برای پرتاب موشک های بالدار است.

با وجود این با استناد به گزارش پنتاگون، تغییرات کوچکی می تواند سیستم«ایجیس» را به سیستمی قادر به پرتاب موشک مبدل سازد که از 9М729 روسی عقب نخواهد ماند. مسکو نگران آن است که احتمالا استقرار این سیستم مقدمه ای برای نقض پیمان مذکور باشد که همانا به این دلیل طراحی و ساخت موشک 9М729 اجرایی شد. یکی دیگر از عوامل در این قضیه آن است که رادار  «ایجیس» برای شناسایی  موشک های بالستیکی با شعاع عمل زیاد مناسب نیست و پیداست برای مسافت متوسط و کم می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

مجله  نامبرده در پایان می نویسد، هر چند به نظر می رسد که روسیه پیمان موشک های برد متوسط و کوتاه را نقض کرده است، اما نظامیان و کارشناسان آمریکایی و به ویژه نویسندگان مقاله منتشره در «نیویورک تایمز» باید این سوال را مطرح کنند که آیا آمریکا دست به انجام کاری نزده است که باعث آن شده باشد تا روسیه دست به اقدامات جوابیه بزند و بعد راه خروجی از این  تشنج سیاسی شکل گرفته بیابند؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала