واکنش رسانه های ایرانی و خارجی به بازداشت کارگران فولاد اهواز

© AP Photo / Ebrahim Norooziپلیس ایران
پلیس ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واکنش مقامات ایران و رسانه های خارجی نسبت به بازداشت کارگران فولاد ایران چگونه بود؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایلنا»، روز یکشنبه 16 ماه دسامبر، گروهی از کارگران گروه ملی فولاد ایران در حمایت از کارگران بازداشت شده، با حضور در سطح شهر اهواز، خواستار آزادی همکاران خود شدند.

یک منبع کارگری در اهواز گفت: این تجمع در حمایت از کارگرانی بود که از شب گذشته در جریان اعتراضات اخیر همه کارگران گروه ملی فولاد ایران بازداشت شده‌اند.

اعتراض کارگران گروه ملی فولاد ایران در حالی از سی و هفت روز پیش ادامه پیدا کرده که آنها خواستار پرداخت معوقات مزدی خود و تعیین تکلیف شرکت هستند. آنها می‌گویند به دلیل تامین نشدن مواد اولیه تولید، کاری برای انجام دادن ندارند و این موضوع امنیت شغلی آنها را به خطر انداخته است. کارگران  خواستار آن هستند که مالکیت مجتمع دوباره به دولت بازگردد.

خبرگزاری ایرنا از دستور ویژه وزیر کار برای آزادی کارگران بازداشت شده یاد کرده است.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسوول پیگیری امور بنگاه های مشکل دار است، گفت: «وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور ویژه ای برای پیگیری آزادی همه کارگران بازداشتی صادر کرده است.

بر اساس این دستور باید اقدامات لازم برای آزادی کارگرانی که به دلیل اعتراض صنفی در بازداشت به سر می برند انجام شود.این دستور مشمول کارگران معترض همه واحدهای تولیدی در سراسر کشور از جمله نیشکر هفت تپه می شود. امروز سومین حقوق معوق کارگران نیشکر هفت تپه واریز شده است.

هفته آینده خبرهای خوشی درباره کارگران فولاد اهواز اعلام می کنیم».

آفتاب نیوز نوشته است که مقامات امنیتی و قضایی کشور هنوز دلیل بازداشت این کارگران را اعلام نکرده‎‎اند.

نماینده اهواز اعلام نمود:« بازداشت کارگران محکوم است. کارگر معترض را باید قانع کرد نه بازداشت».

گروه صنعتی ملی فولاد اهواز از مجموعه شرکت‌های متعلق به مه‌آفرید خسروی بود که اعدام شد. مالکیت این گروه به بانک ملی سپرده شده است.

جواد کاظم‌نسب الباجی نماینده مردم اهواز در مجلس در ارتباط با بازداشت بیش از ده نفر از کارگران فولاد اهواز گفت:« از جزئیات امر اطلاعی ندارم اما بازداشت کارگران را در حالت کلی نمی‌پسندم و محکوم می‌کنم چراکه مشکلات کارگری باید با بحث و گفتگو حل شود نه بازداشت.

کارگر معترض را باید قانع کرد، باید از او دعوت کرد که بیاید و بنشیند و حرف‌هایش را بگوید. باید صدا و دردهای کارگران را شنید. از جزئیات بازداشت کارگران اطلاعی ندارم و مساله را پرس‌وجو خواهم کرد».

خبرگزاری « ایلنا» به سخنان روابط عمومی اداره کار اهواز استناد کرده است که گفت:«اطلاع دقیقی از علت بازداشت کارگران فولاد اهواز نداریم. نهادهای امنیتی مسئولِ امر هستند».

این مقام مسئول تاکید کرد:« قاعدتاً دستگاه‌های امنیتی در جریان بازداشت کارگران هستند و این مساله از آنجا که مربوط به منازعات بین کارگر و کارفرما نیست، به اداره کار اطلاع‌رسانی نمی‌شود».

لازم به ذکر است دادستان اهواز از ارائه اطلاعات در مورد بازداشت کارگران گروه ملی فولاد ایران خودداری کرد و به ایلنا گفت: «حاضر به پاسخگوییِ تلفنی نیستم».

و اما رسانه های خارجی نیز به بازداشت کارگران شرکت ملی فولاد اهواز واکنش نشان دادند.

 

صدای آمریکا از یورش به خانه کارگران  یاد کرده است.

در پی ادامه اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران گروه ملی فولاد اهواز منابع خبری نزدیک به کارگران از بازداشت دست کم 15 نفر از سوی نیروهای امنیتی خبر دادند.

بنابر گزارش منابع نزدیک به کارگران از جمله اتحادیه آزاد کارگران ایران، نیمه شب یکشنبه ، نیروهای امنیتی با یورش به خانه کارگران در مجتمع صنعتی 15 نفر را بازداشت کردند. هنوز مشخص نیست کارگران بازداشتی به کجا منتقل شده‌اند.

براساس گزارش‌ها ورود نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم بوده است. ماموران برای بازداشت کارگران بیشتری نیز اقدام کرده بودند اما به دلیل حضور نداشتن آن‌ها، موفق به بازداشت این کارگران نشدند. از سوی دیگر گفته می‌شود بسیاری از کارگران به ناچار شب را در خیابان‌های اهواز گذراندند تا بازداشت نشوند.

کریم سیاحی از جمله کارگرانی بود که بارها با سخنرانی در تجمعات اعتراضی انتقادهایی را نسبت به مسئولان جمهوری اسلامی مطرح کرده بود.

همچنین طارق خلفی نیز در تجمعات روزیکشنبه در بین کارگران سخنرانی کرد و اعلام کرده بود که اگر تا پایان هفته به مشکلات کارگران رسیدگی نشود، 1500 کارگر در شهر تهران تجمع خواهند کرد.

گزارش شده است که نیروهای یگان ویژه به همراه خودروهای آبپاش مقابل استانداری و دادگستری خوزستان مستقر هستند تا مانع شکل گیری تجمعات کارگران شوند. از سوی دیگر گفته می شود که در خیابان نادری نیز حد فاصل استانداری تا پل سفید شهر اهواز در کنار نیرهای امنیتی، افراد لباس شخصی نیز حضور دارند.

با این حال تصاویر منتشر شده نشان می دهد که کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز تجمع اعتراضی خود را روز دوشنبه نیز آغاز کرده‌اند.

وبگاه رادیو فردا فهرستی از اسامی بازداشت شدگان منتشر کرده است.

براساس گزارش‌ها، ماموران امنیتی 16 کارگر شرکت ملی فولاد اهواز را ساعت دو بامداد روز دوشنبه بازداشت کردند. در همین حال تجمع کارگران معترض این شرکت در روز دوشنبه ادامه یافت و 12 دیگر نیز در این تجمع بازداشت شده‌اند.

اتحادیه آزاد کارگران ضمن انتشار این خبر اعلام کرد که ماموران به خانه تعداد دیگری از کارگران مراجعه کرده‌اند اما آنان در خانه نبودند.

براساس این گزارش، میثم علی قنواتی، عیسی مرعی، امین علوانی، مرتضی اکبریان، طارق خلفی، مسعود عفری، جعفر سبحانی، مصطفی عبیات، غریب حویزاوی، کریم سیاحی، حامد باصری، حافظ کنعانی، حامد جودکی، حسین داودی،کاظم حیدری و یاسر ابراهیمیان ساعت دو بامداد روز دوشنبه بازداشت شده‌اند.

مجید جنادله، کوروش اسماعیلی، علی عقبا، محسن بلوطی، محمد پور حسن ، محسن پهباتی، حبیب طباطبائی، جاسم رومزی، علی اتمامی، علی جواد پور، جواد غلامی و عبدالرضا دستی در تجمع کارگران معترض بازداشت شدند.

بی بی سی با عنوان حمله شبانه  به خانه کارگران معترض فولاد اهواز به این موضوع پرداخته است.

گزارش‌ها از ایران حاکی است که در پی حمله شب گذشته ماموران امنیتی به منزل تعدادی از کارگران معترض گروه ملی فولاد اهواز تاکنون 28 نفر از آنان بازداشت شده‌اند.

به گزارش فعالان کارگری، ماموران دلیل بازداشت این کارگران را بیان نکرده و مشخص نیست آنها را به کجا منتقل کرده‌اند.

کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران با انتشار گزارشی اعلام کرد که کارگران گروه ملی فولاد اهواز امروز (دوشنبه 17 دسامبر) در سی و هشتمین روز اعتصاب خود در خیابان نادری اهواز تجمع کردند. اما ماموران امنیتی آنها را محاصره کرده‌اند.

سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز بازداشت این کارگران را محکوم کرده و خواستار آزادی آنها شده است. اتحادیه تشکل‌های کامیون داران و رانندگان سراسر ایران نیز در بیانیه جداگانه خواهان آزادی کارگران بازداشتی شدند.

کارگران گروه ملی فولاد در آبان و آذر سال جاری، با پیوستن به کارگران معترض نیشکر هفت تپه، تجمعات بزرگی را در شهرستان شوش و اهواز سازماندهی کردند. در برخی از این راهپیمایی‌های اعتراضی خانواده‌های کارگران نیز به آنها پیوستند. آنها برای بیان اعتراضات‌شان بارها در مقابل ساختمان‌های مقامات و نهادهای حکومتی از جمله مصلاهای نماز جمعه، استانداری و دفتر نماینده رهبری جمع شدند.

گروه ملی صنعت فولاد را گروه سرمایه‌گذار امیرمنصور آریا در اهواز اداره می‌کرد. به گفته کارگران بعد از تشکیل پرونده قضایی برای متهم پرونده که اعدام شد، این واحد صنعتی زیر نظر قوه قضاییه قرار گرفت و بعد به بخش خصوصی منتقل شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала