سعودی ها به کدام سمت فرار می کنند؟

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر عربستان
عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان سعودی در حال ائتلاف سازی علیه تهران است.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به تحلیل های کارشناسی، به رغم اعلام انزجار جهانی از اقدام ضدبشری سعودی ها، ترامپ باز هم به انتشار بیانیه ای به حمایت قاطع از عربستان سعودی پرداخت و گفت که آن ‌ها در جنگ علیه ایران یک متحد عالی بوده اند. ایالات متحده مصمم است شریک ثابت قدم عربستان سعودی باقی بماند تا اطمینان یابد که منافع کشور، اسرائیل و دیگر شرکا در منطقه تامین شود.

 مقامات عربستان سعودی طی ماه های اخیر در حالی در مسیر ائتلاف سازی علیه تهران قدم برمی دارند که خود در پرونده های گوناگون زیر شدیدترین فشارهای بین المللی قرار گرفته اند.

سناتور کنگره آمریکا: ولیعهد عربستان 'روانی' است - اسپوتنیک ایران
سناتور کنگره آمریکا: ولیعهد عربستان 'روانی' است

اعضای کنگره نگاهی بر عکس ترامپ به ماجرا دارند که وی مناسبات اقتصادی را بر دیگر جنبه های سیاست خارجی در اولویت و ارجحیت قرار داده است. با وجود تلاش ها و رایزنی های مایک پمپئو وزیر امور خارجه و جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا با نمایندگان کنگره، مجلس سنا چند روز پیش دو قطعنامه‌ علیه عربستان به تصویب رساند. در یکی از آنها ولیعهد عربستان مسوول ترور خاشقجی معرفی شد و در قطعنامه دیگر پایان دادن به حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن مورد تاکید قرار گرفت.

کارشناسان معتقدند در شرایط کنونی با توجه قطعنامه های صادره از سوی سنا، نقشه های ترامپ- سلمان نقش بر آب شده و کاخ سفید به طور رسمی از حمایت سعودی ها در حمله به یمن دست کشیده است. از طرف دیگر، پروژه ائتلاف سازی که عربستان از مدت ها پیش در پی آن بوده تا به امروز طبق میل آنها پیش نرفته است، ائتلافی از دول عربی که ایران را در مرکز حملات رسانه ای و سیاسی قرار دهد.

مدیریت بحران در شرایط ضعف را می توان از ویژگی های فرار به جلو دانست که مقامات آل سعود در پیش گرفته اند. آنها برای رهایی از مشکلات، تلاش می کنند تا ایران را به عنوان متهم بزرگ و بانی مشکلات فرسوده و دامنه دار منطقه معرفی کنند.

به باور کارشناسان، با توجه به 14 گزارش مثبت آژانس بین المللی انرژی اتمی از همکاری های سازنده هسته ای ایران، مقامات سعودی بیشتر بر عناصر و عواملی چون مداخله گری و برنامه های موشکی ایران تمرکز کرده اند. آنها در صدد هستند تا ضمن دامن زدن بر ایران هراسی، از توجه جهانیان به بحران های دامنگیر خود همچون تکه تکه کردن یک روزنامه نگار منتقد بکاهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала