آیا روابط ایران و آمریکا بهبود خواهد یافت؟

© Sputnik / Sputnkتحریم_های جدید آمریکا، ایران را متحدتر می کند
تحریم_های جدید آمریکا، ایران را متحدتر می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تحریم های آمریکایی منجر به فروپاشی ایران نخواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به اندیشکده «استراتفور»، تحریم‌های آمریکا منجر به فروپاشی ایران نخواهد شد و دلیلی برای بازگشت تهران به پشت میز مذاکره نخواهد بود.

اندیشکده «استفراتفور (STRATegic FORecastingپیش‌بینی‌ راهبردی» گزارشی در باره روندهای سال 2019 را منتشر کرد. بخشی از این گزارش به وضعیت آینده غرب آسیا و همچنین روابط ایران و آمریکا اختصاص یافته و در آن عنوان شده است که تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه تهران هیچ‌‌ یک از دو هدف فروپاشی ایران یا بازگشت به پشت میز مذاکره را محقق نمی‌کنند.

در بخشی از این گزارش آمده است: «کارزار تحریمی تحت رهبری ایالات متحده به ایران لطمه می‌زند. ایالات متحده امیدوار است با افزایش تحریم‌ها، ایران را به بازگشت به میز مذاکره وادار کند. این اتفاق نخواهد افتاد».

آمریکا روی تحریم های اروپا حساب می کند - اسپوتنیک ایران
آمریکا روی تحریم های اروپا حساب می کند

استراتفور همچنین نوشته است که بروز مشکلات اقتصادی به تقویت محافظه‌کاران و منتقدان دولت در ایران منجر می‌شود و نهادهای اطلاعاتی نیز برای مقابله با فشار رو به افزایش خارجی، قدرت بیشتری خواهند یافت.

ایران ممکن است در واکنش به فشار آمریکا و در صورت ناکامی اروپا در تضمین منافع اقتصادی ایران از توافق هسته‌ای، اقدامات تلافی‌جویانه‌ای را علیه آمریکا و اسرائیل در دستور کار قرار دهد.

اندیشکده نامبرده از اسرائیل، عربستان سعودی و امارات عربی متحده به عنوان سه رژیم همسو در منطقه یاد کرده که در خصومت با ایران اشتراک نظر دارند و واشنگتن برای مهار ایران روی آن‌ها حساب می‌کند. عمان، کویت و قطر کشورهای دیگری هستند که برای آمریکا از ارزش راهبردی، دیپلماتیک و اقتصادی برخوردار هستند، اما رغبت چندانی برای اتخاذ سیاست تقابلی با ایران ندارند. هرچند واشنگتن خواهان اتحاد میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس است، اما انتظار می‌رود اختلاف درونی در این سازمان همچنان ادامه یابد.

این گزارش به وضعیت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در سال آینده هم پرداخته و نوشته است:«با وجود آنکه بن سلمان همچنان جایگاه مسلطی در خاندان سعودی دارد، اما ادامه این وضعیت به میزان حمایت پدرش از او بستگی دارد و «مقاومت خاموش همچنان در خاندان سلطنتی گسترش خواهد یافت. برخی از متحدان کلیدی ریاض حمایت نظامی خود از این کشور و میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در عربستان سعودی را محدود خواهند کرد، اما بعید است که در این روابط حیاتی تحولی ایجاد شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала