عیدی کریسمس مکرون به مردم

© AFP 2023 / Patrick Kovarikامانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا فرانسه در آستانه بحران سیاسی و اقتصادی قرار دارد؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از بلومبرگ، رئیس جمهور فرانسه برای آنکه هزاران معترض معروف به «جلیقه زردها» را آرام کرده و به تظاهرات چهار هفته ای آنها پایان دهد، قول داد خواسته های آنها را برآورده کند.

 نطق تلویزیونی امانوئل مکرون برای بسیاری از فرانسوی ها حکم عیدی بابانوئل را داشت. آنها حالا می توانند با اتکا به وعده های رئیس جمهوری فرانسه پس انداز خوبی داشته باشند و با خیالی آسوده به تعطیلات سال نو بروند.

مکرون گفت:«مسئولیتم را می پذیرم. شاید این احساس را ایجاد کرده باشم که اهمیتی به شما نمی دهم و اولویت های دیگری دارم».

ترامپ در امور داخلی فرانسه دخالت نکند - اسپوتنیک ایران
ترامپ در امور داخلی فرانسه دخالت نکند

او شب گذشته اعلام کرد حداقل حقوق کارگران و مستمری بازنشستگان را افزایش می دهد. بر این اساس، حقوق و دستمزد اقشار کم درآمد ماهیانه یکصد یورو افزایش می یابد، بدون آنکه بابت آن هزینه ای به کارفرمایان تحمیل شود. علاوه بر این، قرار است دولت فرانسه حق بیمه و مالیات از اضافه کاری کسر نکند. این اقدامات ممکن است به بالا رفتن کسری بودجه، افزایش بدهی عمومی و عدول از برنامه های انضباط مالی مورد نظر اتحادیه اروپا منجر شود.

دولت فرانسه پول انجام قول و قرارهای مکرون را از جیب خود می دهد. اولیویه دوسوپ، وزیر حساب های عمومی به شبکه BFM گفت:«اجرای طرح های مکرون برای آرام کردن معترضان هشت تا 10 میلیارد یورو هزینه خواهد داشت. ما در حال بررسی و تطبیق هزینه ها و نحوه تامین آنها هستیم».

مکرون در سال 2017 بر اجرای طرح مالیات بر دارایی اصرار ورزید و توانست از این محل چهار میلیارد یورو به خزانه دولت سرازیر کند. سرمایه گذاران از این نوع مالیات بیزارند و آن را مانع اشتغالزایی می دانند.

شدیدترین فشار اقتصادی زمانی وارد شد که جاذبه های مهم گردشگری از جمله برج ایفل و موزه لوور تعطیل شد. خرده فروش ها در مجموع یک میلیارد یورو معادل 1.14 میلیارد دلار آمریکا ضرر کرده اند.

معترضان، به ویژه احزاب مخالف مصمم هستند از تمام ظرفیت هایی که اعتراضات اخیر ایجاد کرده است به سود خود استفاده کنند. «جلیقه زردها» جنبشی رنگارنگ است که گروه ها و هواداران طیف های سیاسی مختلفی از جمله سوسیالیست ها، کمونیست ها، محافظه کاران، راستگرایان افراطی، آنارشیست ها و حتی میانه روهایی که خود را طرفدار مکرون می دانند، تشکیل شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала