اهمیت برجام برای امنیت اروپا

© AFP 2023 / Odd Andersenهایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان
هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
توافق هسته‌ای با ایران برای امنیت اروپا مهم است.

به گزارش اسپوتنیک، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در آستانه نشست وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی در بروکسل به خبرنگاران گفت که توافق هسته‌ای با ایران برای امنیت اروپا مهم است.

ماس روز 10 دسامبر (دوشنبه) ابراز داشت که اروپا نمی‌خواهد ایران بار دیگر به استفاده از اهداف نظامی که به وسیله این توافق محدود شده است، روی آورد.

ایتالیا مصمم در حمایت از برجام - اسپوتنیک ایران
ایتالیا مصمم در حمایت از برجام

وزیران خارجه 28 کشور اروپایی امروز در بروکسل گردهم آمده تا درباره ادامه برجام و نحوه اجرای ساز وکار ویژه مالی اروپا درچارچوب تداوم همکاری های اقتصادی با ایران رایزنی کنند.

قبل از آن، دیدی ریندرز، وزیر امور خارجه بلژیک به خبرنگاران گفته بود:« تلاش می کنیم در اجرای برجام به جلو حرکت کنیم، باید ببینیم چگونه می توان این کار را انجام داد».

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز طی اظهاراتی پیش از آغاز این نشست به خبرنگاران گفت: «موضوعات وسیعی  از ونزوئلا تا ایران، از غرب بالکان تا آفریقا را بررسی خواهیم کرد».

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا 8 ماه مه از برجام خارج شد و در ماه نوامبر دوره تازه تحریم‌های ضد ایرانی را که عمدتاً صادرات نفت ایران، صنایع هوایی، کشتیرانی و بانکی را شامل می‌شود به اجرا گذاشت.

سایر کشورهای امضاکننده برجام یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور ازاین توافق چندجانبه بین‌المللی، تأکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت‌هایشان با ایران حمایت می‌کنند.

در راستای مقابله با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا ضمن فعال کردن قانون انسداد برای حمایت از فعالیت شرکت‌های خود در ایران، اعلام کرد که سازوکار مالی برای ادامه تجارت شرکت‌های خارجی با ایران و فروش نفت ایران و امکان مبادله تجاری ایران با جهان ارائه می‌کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала