تامین مالی کودتای ترکیه توسط امارات

© REUTERS / Murad Sezerکودتا در ترکیه
کودتا در ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امارات متحده عربی کودتای ترکیه را تأمین مالی کرده بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه «ینی شفق» رسانه نزدیک به حاکمیت ترکیه، ادعا می شود که امارات متحده عربی کودتای ترکیه را تأمین مالی کرده بود.

در گزارش منتشره در این نشریه آمده است:« امارات متحده عربی در جریان کودتای 15 جولای 2016  ترکیه سه میلیارد دلار هزینه کرده است».

مایت ایران از ترکیه در شب کودتا - اسپوتنیک ایران
حمایت ایران از ترکیه در شب کودتا

ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به گولن (فتو) و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای دو سال پیش را سازماندهی کرده است.

در کودتای ترکیه که از شهر استانبول شروع شده و به اشغال برخی مراکز دولتی و رسانه ای از جمله استانداری استانبول منجر شد، 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.

مقامات ترکیه پیش از این به صورت تلویحی عربستان و امارات متحده عربی را به داشتن نقش در کودتای دو سال پیش در این کشور متهم می کردند ولی با عمیق تر شدن شکاف بین ترکیه و عربستان در پی قتل جمال خاشقچی خبرنگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، این موضوع بار دیگر به شکل جدی تری مطرح شد.

پس از کودتای دو سال پیش ترکیه، با آشکارتر شدن نقش آمریکا در این رویداد به خصوص با خودداری مقامات واشنگتن از استرداد گولن به ترکیه و نیز با مطرح شدن نقش ولیعهد عربستان و امارات متحده عربی در این کودتا، روابط ترکیه با آمریکا و این دو کشور عربی رو به تیرگی گذاشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала