چهارمین همایش روسای مراکز عالی آموزشی ایران و روسیه

© Fotolia / Borna Mirahmadianایران
ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همایش روسای دانشگاه های برجسته ایران و روسیه در کیش برگزار شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، چهارمین همایش روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه در جزیره کیش با هدف ارتقای جایگاه بین المللی دانشگاه های دو کشور برگزار شد.

چهارمین نشست رؤسای دانشگاه‌های سطح یک ایران و روسیه با حضور رؤسای و هیات‌های نمایندگی دانشگاه‌های روسیه، مقامات سفارتی، قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت‌علوم، تحقیقات و فناوری، در کیش آغاز شد.

در این همایش یک روزه برنامه‌ها و پروژه‌های مشترک میان دانشگاه‌های ایران و روسیه: مشکلات و چشم‌اندازها، تبادل تجربیات مدیریت دانشگاه‌ها درعرصه بین‌الملل و چگونگی همکاری دانشگاه‌های ایران و روسیه در جهت ارتقای رتبه بین‌المللی این دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار می گیرد.

همچنین تقویت همکاری متقابل در سطوح علمی و دانشگاهی و رویکرد مشترک در حوزه پژوهش‌های کاربردی و بنیادی، از محورهای مورد بحث در این همایش عنوان شده است.

در سه سال گذشته در راستای تقویت همکاریهای دانشگاهی با حضور رؤسای دانشگاه‌های مهم دو کشور، با حمایت و همکاری دانشگاه دولتی مسکو و دانشگاه تهران، سه نشت مشترک برگزار شده است.

اجلاس اول و سوم دانشگاه های دو کشوردر روسیه و اجلاس دوم در ایران بوده واکنون نیز چهارمین نشست دانشگاه های برتر دو کشور به میزبانی جزیره کیش درحال برگزاری است که این روند نشانه‌ تداوم و تقویت همکاری های متقابل دانشگاهی وعلمی بین دو کشور است.

به گفته رئیس دانشگاه تهران، در سه اجلاس گذشته، مباحث بسیار مهم و مفیدی مطرح شده و در حاشیه این تشست ها توافقات و تفاهمنامه هایی در زمینه تقویت و تداوم مناسبات علمی بین دانشگاه های دوکشورحاصل شده که درنتیجه آن همکاریهای متقابل در زمینه برنامه‌های آموزشی، پژوهشهای مشترک، تبادل استاد و دانشجو در مسیر رشد قرار گرفته و برگزاری مستمر نشست های مشترک از ثمرات آن است.

دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به اینکه دانشگاه تهران مدت‌هاست با دانشگاه دولتی مسکو همکاری دارد، افزود:«این دانشگاه در طراحی و اجرای رده‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا که دانشگاه مسکو مؤسس و مجری آن است، مشارکت داشته است.

این دانشگاه اکنون 24 تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه‌هایی مانند تیومن، حمل و نقل مسکو، دانشگاه دولتی مسکو، فدرال جنوبی، موسسه زبان‌شناسی مسکو، کازان، دانشگاه نفت و گاز گوپکی، لوباچفسکی، آلتای و موسسه روابط بین‌الملل مسکو دارد. همچنین، دانشگاه تهران، با تاسیس موسسه روسکی‌میر، فصل جدیدی در همکاری بین دو کشور گشوده است.

این هدف ارتقای جایگاه بین‌المللی دانشگاه و حضور مؤثر در چرخه تولید علم و فناوری جهانی است که با گسترش همکاری‌های آموزشی بین‌المللی، تقویت فعالیت‌های پژوهشی و فناوری بین‌المللی، بهینه‌سازی زیرساخت‌ها و فرایندهای همکاری بین‌الملل محقق می‌شود.

 دانشگاه تهران سیاست گسترش روابط و ارتباطات بین‌الملل را در دستور کار خود قرار داده است و بطور جدی آن را دنبال می‌کند. علاوه بر بسیاری از دانشگاه‌های معتبر در جهان، فدراسیون روسیه یکی از کشورهای مورد علاقه ما برای گسترش و تقویت ارتباطات بین‌المللی دانشگاهی است.

شرایط کنونی منطقه و جهان اهمیت این ارتباطات را بیشتر کرده است. امروز ایران و روسیه در سطح مسائل سیاسی منطقه‌ای و جهانی، نقش چشمگیر و غیر قابل انکاری را ایفا می‌کنند که این همکاری با بسط سطح روابط در سایر عرصه‌ها و حوزه‌ها استحکام بیشتری می‌یابد.

همکاری علمی بین دانشمندان و محققان دو کشور در قالب تبادل استاد و دانشجو، انجام طرح‌های تحقیقاتی مشترک و راه‌اندازی دوره‌های آموزشی مشترک در کنار برنامه‌ریزی برای آموزش زبان هر کشور در کشور دیگر می‌تواند در دستور کار جدی دانشگاه‌های ایران و روسیه قرار گیرد».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала