ظریف مذاکرات مجدد در باره معامله هسته ای 2015 را رد کرد

© AFP 2023 / Maxim Malinovsky محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران
محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا چه حقی دارد برای همکاری ایران با دیگر کشورها مانع تراشی بکند؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست تجاری اتاق بازرگانی مشترک ایتالیا و ایران و کنفدراسیون صنایع ایتالیا گفت:«اهداف برجام با قلدری ترامپ مواجه شده است.

یکی از اهداف برجام عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران بوده است که در حال حاضر با قلدری دولت ترامپ و ایجاد مانع برای سایر کشورهای جهان مواجه شده است.

فرانسه - اسپوتنیک ایران
خروج آمریکا از برجام و استقلال مالی اروپا

اگر آمریکایی ها دوست ندارند یا نمی توانند از فرصت های تجاری و اقتصادی در ایران بهره ببرند، چه حقی دارند برای شرکت های جهان که می خواهند با ایران همکاری کنند بطور غیر قانونی مانع تراشی کنند؟! شرکت های ایتالیایی و ایرانی باید بدون هیچ مانعی از فرصت های تجاری و اقتصادی عظیم دو کشور بهره ببرند».

ظریف خاطر نشان ساخت راههای زیادی برای همکاری شرکت های دو کشور وجود دارد که در حال هموار کردن این راهها از طریق اتحادیه اروپا و یا همکاری های دو جانبه هستیم.

وی اظهار داشت:« ما برجام را مذاکره نکردیم که به دنبال بهانه برای کنار گذاشتن آن باشیم اما چنانچه مردم ایران احساس کنند سایر شرکای برجام نمی خواهند یا نمی توانند منافع آنها را تامین نمایند و آن را به دولت منتقل کنند، این نظر برای ما محور تصمیم گیری خواهد بود و ما انتخاب های مختلفی خواهیم داشت».

ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی، تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد(متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریم های وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام: تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала