پروژه مطالعه اکوسیستم خزر

© Sputnik / Redkinدریای خزر
دریای خزر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در آکادمی علوم روسیه طراحی پروژه مطالعه اکوسیستم خزر پیشنهاد شد.

به گزارش اسپوتنیک، الکساندر سرگییف رئیس آکادمی علوم روسیه معتقد است که دانشمندان و محققان کشورهای واقع در حاشیه خزر می توانند پروژه  مطالعه اکوسیستم خزر را طراحی و پیاده کنند.

به عقیده وی کشورهای آذربایجان، ترکمنستان و ایران از این پیشنهاد حمایت می کنند. آنچه اهمیت دارد اکوسیستم بی نظیر آنجاست. از این اکوسیستم باید حفاظت کرد و استفاده باصرفه از آن را آموخت. از ثروت های خزر باید با کمک دستاوردهای علم معاصر بطور صحیح استفاده کرد.

اگر می شد کل دریای خزر مال ما بود چی می شد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اگر می شد کل دریای خزر مال ما بود چی می شد

دریای خزر، پهنه‌ای آبی است که از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود. دریای خزر در گذشته بخشی از دریای تتیس بود که اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس متصل می‌کرد.

این دریا که گاهی بزرگترین دریاچه جهان و گاهی کوچکترین دریای خودکفای کره زمین طبقه‌بندی می‌شود، بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی است. طول آن حدود 1030 تا 1200 کیلومتر و عرض آن بین 196 تا 435 کیلومتر است.

این دریا، محیط زیست گرانبهاترین ماهی‌های دنیا است. در بخش جنوبی دریای مازندران و رودخانه‌هایی که به آن می‌ریزند یعنی سواحل مربوط به ایران، 78 گونه و زیرگونه ماهی یافت می‌شود.دریای خزر یکی از بوم‌شناختهای آبی جهان است که محیطی مناسب برای زندگی و رشد مرغوب‌ترین ماهی‌های خاویاری جهان است. 90 درصد صید ماهیان خاویاری مختص به این دریای است. دریاچه خزر جز دریاچه‌هایی با آب نسبتاً شیرین محسوب می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала