سند سیا در باره ترور رزم آرا+عکس

© AP Photo / Aziz Rashkiمحمدرضا پهلوی
محمدرضا پهلوی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا شاه دستور ترور نخست وزیرش را داده بود؟

به گزارش اسپوتنیک  به نقل از وبگاه انقلاب اسلامی، قتل های سیاسی یکی از امرهای مستمر هر استبدادی است. در سند سیا که گزارشی از وضیعت ایران و دولت شاه در سال 1951 است، از قول وزیر دربار شاه به سفارت امریکا در ایران در سال 1956 آمده است که ترور رزم آرا و همچنین سرتیپ افشار طوس، رئیس شهربانی مصدق به دستور شاه بوده است. یادآور می شود که رژیم شاه قتل رزم آرا در 16 اسفند 1329 را به خلیل طهماسبى، عضو فدائیان اسلام، که اسلحه به دست در صحنه حاضر بود، منتسب کرد. او به عنوان قاتل بازداشت شد و به قتل رزم آرا اعتراف کرد.

توطئه نافرجام قتل رئیس جمهور ونزوئلا - اسپوتنیک ایران
توطئه نافرجام قتل رئیس جمهور ونزوئلا

رزم آرا، فردی جاه طلب و شجاع بود که دولت انگلیس برای ایجاد دولتی مقتدر در ایران، به شاه تحمیل کرده بود. همانطور که در سندی دیگر بتاریخ 23 شهریور 1332،  شاه از اینکه از دخالت در امور در دوران حکومت رزم آرا دستش نسبتآ کوتاه بود، از رزم آرا خاطره خوشی نداشت. سند دیگر سیا به تاریخ 8 شهریور 1329، یعنی حدودآ شش ماه قبل از ترور رزم آرا، اختلاف شدید شاه و رزم آرا را گواهی می دهد. در این سند، رزم آرا از دخالت های شاه و دربار، از جمله خواهرهای شاه، در امور دولت شدیدآ اظهار نارضایتی می کند و از امریکا و انگلیس می خواهد که به شاه فشار آورند تا رفتارش را تغییر دهد.

گزارش سیا 8 شهریور 1329- 30 اگوست 1350 حدود 6 ماه قبل از قتل رزم آرا حاوی نکات جالبی است:  شاه نگران ادامه کنترلش بر حکومت فعلی است. همچنین، خواهران شاه می خواهند به دخالت های خود در امور دولت ادامه دهند.

 رزم آرا، نخست وزیر، در برابر این دخالتهای دربار مقاومت می کند، و خبر دهنده مدعی است که نتیجه توطئه های شاه و خواهرانش همراه برخی فراکسیون های مجلس برای تضعیف اختدار نخست وزیر، باعت تشدید برخورد بین دربار و نخست وزیر شده است.

 رزم آرا اعتقاد دارد که اگر دولتهای امریکا و انگلستان، با هم در باره خطر دخالتهای شاه به او هشدار دهند، شاید شاه گوش دهد و رفتارش را تغییر دهد. خبردهنده تاکید می کند که رزم آرا نمی خواهد که جلوی اپوزیسیون قانونی گرفته شود اما تنها به این نیاز دارد که جلوی اعمال خلاف قانون اساسی شاه و دخالتهای پشت پرده گرفته شود.

بنظر می رسد که رزم آرا خواسته است موضع اش را به فردی اطلاع دهد که او، آنرا به امریکا و انگلستان منتقل کند بدون آنکه شاه در این باره مطلع شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала