ناتو مسئول عملیات در لیبی نیست

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
استولتنبرگ از ناتو در رابطه با حوادث لیبی رفع مسئولیت کرد.

به گزارش اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در کنفرانس برلین اعلام کرد که عملیات لیبی از سوی ناتو طراحی نشده بود و ناتو مبتکر این عملیات نبود، بلکه یکسری از کشورهای اروپایی مبتکر این عملیات بودند که بعدا فهمیدند به کمک ناتو احتیاج دارند.

استولتنبرگ در ادامه افزود:«البته هرازگاهی متحدان اروپایی باید قادر به انجام عملیاتی بدون کمک آمریکا باشند. ما نگفته ایم که تمام عملیات ناتو باید همراه آمریکا انجام شوند، فقط آنها نیرومند هستند و اغلب کمک آنها ضروری است. من بخوبی عملیات لیبی را به یاد دارم، زیرا در آن زمان نخست وزیر نروژ بودم و نروژ به این عملیات پیوست».

پسر قذافی قصد دارد رییس جمهور لیبی شود - اسپوتنیک ایران
پسر قذافی قصد دارد رییس جمهور لیبی شود

به گفته وی «عملیات لیبی ابتدا عملیات ناتو نبود. این عملیات اروپایی بود. البته بیشتر عملیاتی که از طرف بریتانیا و فرانسه و نه آلمان طراحی شده بود.

وقتی ما برای اتخاذ تصمیم نهایی در پاریس جمع شدیم، نماینده ناتو در آن جلسه حضور نداشت. اما واقعیت این بود که بعدا محتاج کمک ائتلاف و آمریکا، ساختار فرماندهی و امکانات آن ها شدیم.

با صحبت در باره خودمختاری استراتژیکی  معلوم نیست این ترکیب لغوی به چه معناست، اما به نظر می رسد که گویا به معنای انجام کارهای استراتژیکی بزرگ باشد. به نظر من این کار عاقلانه ای نیست».

پس از سرنگونی و قتل معمر قذافی در سال 2011  لیبی دچار بحران شدید سیاسی شد. دو قدرت در کشور حکومت می کنند: در شرق پارلمان که از طرف مردم انتخاب شده است و در غرب، در پایتخت حزب توافق ملی دولتی حاکم است که با حمایت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا تشکیل شده است.

این وضعیت باعث فعال شدن گروهک های مسلح و تروریستی شده است.  به علت عدم وجود قدرت مرکزی و ارتش واحد، کشور لیبی به مرکز قاچاق و استقرار موقت  مهاجران غیرقانونی از آفریقا که خواهان رسیدن به اروپا هستند مبدل شده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала