پیشنهاد جدیدی برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران

© AFP 2023 / BEHROUZ MEHRI طرح پیشنهاد ورود بخش خصوصی به عرصه فروش نفت ایران
طرح پیشنهاد ورود بخش خصوصی به عرصه فروش نفت ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فردین فرمند عضوکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد ورود بخش خصوصی به عرصه فروش نفت در شرایط تحریم ها اقدام خوبی است که می تواند تحریم های آمریکا علیه ایران را بی اثر کند.

به گزارش اسپوتنیک، فردین فرمند در گفتگو با مهر ضمن بیان این مطلب خاطرنشان کرد عرضه نفت در بورس بهترین فرصت برای ورود بخش خصوصی به عرصه نفت است
وی تصریح کرد: فروش نفت توسط بخش خصوصی به پالایشگاه ها و پتروشیمی های خارجی فرصت خوبی است تا دست دلال ها و واسطه گرها از تجارت نفت ایران کوتاه شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس این اقدام را کاملاً مطابق با سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی دانست و گفت: در گذشته به دلیل عدم ورود بخش خصوصی به فروش نفت، بخشی از نفت کشور به بازار سیاه وارد می شد اما با ایجاد بورس نفت، دیگر نیازی به ورود نفت به بازار سیاه و دلالی ها نیست.
فرمند اظهارداشت: پیش از این در شرایط تحریم دولت ناچار بود اقدام به اجاره کشتی و بیمه نامه برای صادرات نفت کند اما با فروش نفت به بخش خصوصی، افراد برای تامین منافعشان از بهترین راه ها نفت را به مقصد می رسانند.
وی با تاکید بر اینکه بورس نفت باید در دسترس شرکت های خارجی نیز قرار داشته باشد، گفت: دولت باید مکانیزم دقیق برای دور زدن تحریم های بانکی و فروش نفت به شرکت های خارجی و بازگرداندن ارز حاصل از فروش نفت به کشور را طراحی کند.
فرمند اظهارداشت: پیش از این نیز این طرح آزمایش شده بود اما موفق نبود. دولت باید با استفاده از تجربیات گذشته در راستای تقویت بورس نفت اقدام کند. شکستن انحصار دولت در فروش نفت موجب رقابت و پیشرفت این بازار خواهد شد.
هشتم ماه مه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.
تحریم های آمریکا از جمله شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند. تحریم های نفتی علیه ایران نیز از روز 4 نوامبر سال 2018 به مرحله اجرا در می آید. علاوه براین واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد. واشنگتن از همین حالا تلاش می کند از فروش نفت ایران جلوگیری کند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала