ایران بمراتب بهتر از عربستان است

© Fotolia / Borna_Mirتران
تران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لوکاس:نباید رژیم نفرت انگیز عربی به ایران ترجیح داده شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه تایمز، ایران به‌رغم برخی از اختلاف‌نظرهایی که در حوزه سیاست خارجی با غرب دارد، از بسیاری جهات بهتر از عربستان است.

در مقاله منتشره ادوارد لوکاس در «تایمز» امده است:«قتل جمال خاشقچی و دروغ‌های احمقانه‌ای که مقام‌های سعودی دراین‌باره تحویل می‌دهند بایستی ما را بر آن دارد که از خود بپرسیم، آیا درست است که یک رژیم نفرت بار را بر ایران ترجیح دهیم.

ایران از بسیاری جهت بهتر است. با توجه به شرایط منطقه،نظام سیاسی ایران نمونه کامل تکثرگرایی است. در میان کشورهای اسلامی تنها تونس، ترکیه و لبنان مانند ایران دارای مشروعیت و مردم مشارکت دارند.

توهمات خطرناک دولت آمریکا درباره ایران - اسپوتنیک ایران
توهمات خطرناک دولت آمریکا درباره ایران

عربستان به‌تازگی به زنان اجازه رانندگی داده است اما در ایران آن‌ها می‌توانند به مدارج عالی برسند و برای خود مستقل زندگی کنند».

نویسنده انگلیسی همچنین به حقوق اقلیت‌های قومی در ایران اشاره‌کرده و نوشته است: «در ایران صدها کلیسای مسیحی وجود دارد و بیشترین جمعیت یهودیان را در کنار ترکیه در خود جای‌داده است. اما تمام ادیان غیر اسلامی در عربستان ممنوع هستند و حتی نمی‌توان انجیل را خرید چه برسد به رفتن به کلیسا.

سیاست خارجی عربستان سعودی هم مشکل‌ساز است. این کشور با نهایت بی‌رحمی جنگ یمن را به راه انداخته است، از قرائت افراطی دین اسلام موسوم به وهابیت در سایر کشورها حمایت مالی کرده و مدارس اسلامی دایر می‌کند که خشونت علیه سایر ادیان و فرهنگ‌ها را ترویج کند.

اعلام مخارج ایران در عراق، سوریه و یمن - اسپوتنیک ایران
اعلام مخارج ایران در عراق، سوریه و یمن

باید دست از عربستان کشید و به سمت ایران متمایل شد. به‌رغم بی‌کفایتی‌های عربستان، این کشور همچنان متحد سودمندی است، اما برای من مشخص نیست که چرا تصور می شود نگه‌داشتن ایران در سرما و دوستی با عربستان، اوضاع را بهتر می‌کند».

این نویسنده با اشاره به تلاش کشورهای اروپایی برای ایجاد سازوکارهای مالی برای تداوم همکاری‌های اقتصادی با ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا نوشت:«چنین اقدامی شایسته حمایت ما است، چراکه رفتار ما با سعودی ها سبب شده تحقیرمان کنند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала