بن سلمان چیزی از صدام کم ندارد

© YouTube / WSTمحمد بن سلمان بن عبد العزيز آل سعود
محمد بن سلمان بن عبد العزيز آل سعود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا نباید صدام دیگری بار آورد!

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه «فارین پالیسی»، امکان تبدیل ولیعهد سعودی به «صدام بعدی» ممکن است. فارین پالیسی به آمریکا هشدار داد تا تجربه حمایت از دیکتاتور سابق عراق را تکرار نکند.

 به نوشته نشریه آمریکایی، گزارش ها حاکی است محمدبن سلمان ولیعهد عربستان از واکنشی که قتل جمال خاشقجی توسط حکومت سعودی برانگیخت، شوکه شد. وی اخیرا در تماسی تلفنی که با جرد کوشنر داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا داشت، دستپاچگی اش در مقابل عصبانیت واشنگتن از این اقدام که تبدیل به خشم شد را نشان داد و گفت احساس می کند «غرب به وی خیانت کرده است» و تهدید کرد در «جاهای دیگر به دنبال» شرکای خارجی بگردد.

روحانی: سرنوشت صدام حسین در انتظار ترامپ - اسپوتنیک ایران
روحانی: سرنوشت صدام حسین در انتظار ترامپ

این اولین بار نیست که یک متحد خودکامه آمریکا در خاورمیانه تصور می کند به دلیل همراهی که با واشنگتن در تقابل با ایران دارد، می تواند در کمال مصونیت دست به اقدام بزند. در واقع، رسیدن این شاهزاده سعودی به قدرت شباهت های چشمگیری با قدرت یابی یکی از متحدان سابق آمریکا دارد که ابتدا از بی رحمی اش چشم پوشی کردند: صدام دیکتاتور سابق عراق.

صدام سال ها پیش از آنکه تبدیل به دشمن اصلی شود، از حمایت آمریکا و سایر کشورهای غربی برخوردار بود. پس از آنکه وی تصمیم گرفت در سال 1990 به کویت حمله کند، این حمایت به پایان رسید. پیش زمینه های آن منازعه و حمایت پیشین واشنگتن از صدام، درس های آموزنده ای در خصوص سیاست خاورمیانه ای آمریکا و خطرات بزرگ ناشی از عدم پاسخ قوی به ترور خاشقجی، در بر دارد.

تحکیم تدریجی و بی رحمانه قدرت بن سلمان که بازداشت و شکنجه رقبای داخلی اش وجه مشخصه آن است، یادآور «سرکوب اعتراض های داخلی حزب حاکم عراق در سال 1979 توسط رئیس جمهور جوان آن کشور (صدام) است. توبی داج پژوهشگر ارشد امور خاورمیانه در موسسه بین المللی مطالعات راهبردی سال گذشته به بلومبرگ گفت:« تجمیع قدرت در دستان یک جوان بلندپرواز و غیرقابل پیش بینی امروز نیز مثل همان زمان نگران کننده است».

 حمایت تغییرناپذیر واشنگتن از صدام در دهه 1980 نه تنها باعث شد که صدام علیه مردمش و نیز کشورهای همسایه دست به وحشیگری بزند بلکه نهایتا منافع امنیتی آمریکا را هم تهدید کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала