تاریخ خروج آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه
سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لاوروف: آمریکا بزودی تاریخ خروج خود از این پیمان را اعلام خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه متذکر شد که در مسکو معتقدند آمریکا در آینده نزدیک رسما تاریخ خروج از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد را اعلام خواهد کرد.

وی گفت:«از طریق مذاکرات مسکو و طی دیدار ولادیمیر پوتین با جون بولتون این موضوع مشخص شد که این تصمیم اتخاذ شده است و رسما در آینده نزدیک و یا یک تا یکماه و نیم دیگر اعلام خواهد شد».

وزیر خارجه روسیه گفت که پس از اعلامیه رسمی در این رابطه، شمارش معکوس به مدت شش ماه آغاز خواهد شد. بعد از آن، این پیمان دیگر برای طرفی که از آن خارج شده و شرکت کنندگان دیگر آن به موجودیت خود پایان خواهد داد.

خروج آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد ناامید کننده است - اسپوتنیک ایران
خروج آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد ناامید کننده است

پیشتر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گویا به این دلیل که روسیه پیمان منع موشک های هسته ای میان برد را نقض می کند از این پیمان خارج می شود.

جون بولتون مشاور رئیس جمهور در امور امنیت ملی در جریان سفرش به مسکو طرف روسیه را از این موضوع آگاه ساخت.

پیمان موشک های میان برد و موشک های برد کوتاه 8 دسامبر 1987 در زمان سفر میخائیل گورباچف به واشنگتن به امضا رسید. برای نخستین بار موشک هایی با برد از 500 تا 1000 و از 1000 تا 5000 کیلومتر شامل کاهش شدند از جمله موشک های نوع «ار-12 و ار-14» که اتحاد شوروی در سال 1962 در کوبا مستقر کرده بود و بحران کارائیب را دامن زد.

در ماه مه 1991 این پیمان کاملا اجرا شد و تا آن زمان اتحاد شوروی 1752 موشک بالستیکی و بالدار  زمین پایه را نابود کرده بود و آمریکا 859 موشک از این نوع را. این سند نامحدود است. در عین حال هر یک از طرفین این قرارداد می تواند بطور یکجانبه با ارائه ثبوت قانع کننده در باره ضرورت خروج از آن از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد خارج شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала