واکنش سیاستمداران به خروج آمریکا از پیمان منع موشکهای هسته ای میانبرد

© Sputnik / Sergey Guneevواکنش سیاستمداران به خروج آمریکا از پیمان منع موشکهای هسته ای میانبرد
واکنش سیاستمداران به خروج آمریکا از پیمان منع موشکهای هسته ای میانبرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
میخائیل گورباچف، تصمیم آمریکا در خروج از پیمان منع موشک های هسته ای با روسیه را یک رفتار غیر مسئولانه خواند.

به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهور آمریکا اعلام نمود که از قرارداد پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد با روسیه خارج می‌شود، این در حالی است که وی مسکو را به نقض این معاهده متهم کرده است.

در این راستا، میخائیل گورباچف رئیس جمهور پیشین اتحاد جماهیر شوروی ​​معتقد است که طرف آمریکایی که قصد خروج از پیمان را در مورد رفع موشک های کوتاه مدت و کوتاه مدت  را اعلام نموده است، یک مسیر غیر مسئولانه را انتخاب نموده است، مسیری که سردرگم است.

خروج آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد ناامید کننده است - اسپوتنیک ایران
خروج آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد ناامید کننده است

گورباچف ​​به خبرگزار اسپوتنیک گفت: "به عقیده بسیاری، طرف آمریکایی بار دیگر در تصمیم گیری های خود دچار سردرگمی شده است، با این تصمیم، آمریکا یک شیوه بسیار غیر مسئولانه را در پیش گرفته است".

 گورباچف، رئیس جمهور سابق شوروی اعلام نمود که در ارتباط با خروج احتمالی ایالات متحده از معاهده منع گسترش موشك های متوسط ​​و کوتاه برد، نهادهای بین المللی شامل سازمان ملل متحد، تصمیم بگیرند.

وی گفت: "در برابر دو سازمان ملل متحد و شورای امنیت یک سوال بزرگ قرار می گیرد. این امر (تصمیم امریکا بر خروج از معاهده منع موشک های کوتاه برد) بر جهان تاثیر می گذارد".

از سوی دیگر، سخنگوی دولت آلمان اولریک دمر گفت که مقامات آلمان از خروج واشنگتن از پیمان منع موشکهای هسته ای میانبرد INF نا امید شده اند. " پیمان منع موشکهای هسته ای میانبرد یک عنصر مهم کنترل تسلیحات است وبه منافع اروپا است". او گفت: "پیامدهای تصمیم ایالات متحده در حال حاضر، میان تمام همتایان ناتو به بحث گذاشته خواهد شد".

وزیر امور خارجه آلمان هایکو ماس گفت: بیانیه ایالات متحده برای خروج از پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد ناامید کننده است. این امر ما و اروپا را در مقابل مسائل پیچیده قرار می دهد. ماس همچنین افزود این پیمان 30 سال است که یک ستون مهم در معماری امنیت اروپا است.

سناتور جمهوری خواه آمریکا، رند پل این تصمیم ترامپ را یک اشتباه بزرگ ایالات متحده نامید. خروج از معاهده منع گسترش موشک های کوتاه و میان برد (CIAS) اشتباه است.

وی گفت: "من فکر می کنم این یک اشتباه بزرگ و بزرگ است. چطور به راحتی از این توافق تاریخی که توسط ریگان (رییس جمهور سابق آمریکا) و (دبیر کل سابق کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی) میخائیل گورباچف ​​امضا شده است، گذشت. من فکر می کنم که رئیس جمهور به جای خروج از این معاهده، باید مذاکره کنندگان و مشاورانی را در خصوص موضوعات هسته ای، در خصوص کنترل تسلیحاتی را منصوب نماید".

گفتنی است، پیمان منع موشک های هسته ای میان برد سال 1987 بین واشنگتن و مسکو (INF) امضا شد و چین عضو آن نیست. این پیمان همه موشک های دارای بُرد پانصد تا پنج هزار و پانصد کیلومتر را منع می کند و شامل موشک هایی زمین پایه ای است که قادر به حمل کلاهک هسته ای و متعارف هستند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала