آمریکا از پیمان مودت خارج شد

© AFP 2023 / Atta Kenareبهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران یادداشت خروج آمریکا از پیمان مودت را دریافت کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که قصد دارند از پیمان مودت خارج شوند آیا در این ارتباط به صورت کتبی چیزی به ایران اعلام شده است یا نه؟ گفت:« به صورت کتبی یادداشتی در ارتباط با خروج آمریکا از پیمان نامه مودت دریافت کرده‌ایم».

وی در نشست خبری گفته بود که بر اساس اطلاعات وی، تاکنون یادداشت مکتوب آمریکا برای خروج از پیمان مودت دریافت نشده است که پس از پایان نشست پاسخ به این سوال را اصلاح کرد و از دریافت یادداشت مکتوب آمریکا برای خروج از پیمان مودت خبر داد.

ایران، خواستار پیوستن اسراییل به پیمان منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای - اسپوتنیک ایران
ایران، خواستار پیوستن اسراییل به پیمان منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای

سخنگوی وزارت خارجه  در رابطه با بازسازی سوریه گفت:«ایران در بازسازی سوریه شرکت خواهد کرد و توصیه و برنامه مبنی بر حضور بخش خصوصی در این امر است.

ایران با توجه به درخواست دولت سوریه و حضور قبلی خود در آنجا در مبارزه با تروریسم و با توجه به اینکه امر بازسازی این کشور مساله مهمی است شرکت خواهد داشت.

توصیه و برنامه ما حضور بخش خصوصی و بنگاه‌های صنعتی و تجاری و بخش‌های فناوری است که امیدوارم آغاز کار هرچه زودتر فراهم شود و بخش خصوصی بتواند در این حوزه و در کمک به مردم سوریه نقش حیاتی خود را ایفا کند».

برای بازسازی سوریه شرکت های ایرانی و روسی در اولویت خواهند بود - اسپوتنیک ایران
برای بازسازی سوریه شرکت های ایرانی و روسی در اولویت خواهند بود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مکانیزم مالی ویژه‌ای که اروپا برای انجام تعاملات تجاری با ایران مشخص شده تا قبل از 13 آبان در اختیار ایران قرار داده می‌شود و آیا روسیه و چین نیز در این زمینه همراهی دارند، گفت:«آنچه که خواست ما بود و از طرف ما مطرح و پیگیری شد، مطالبه از گروه 1+4 بود. در واقع در کنار سه کشور اروپایی عضو برجام چین و روسیه نیز در این ارتباط مسئول بودند بنابراین ‌آنها نیز در راستای تدوین این موضوع حضور و فعالیت داشتند و در مذاکرات شرکت کرده‌اند البته ما با چین و روسیه خارج از بحث 1+4 نیز تعاملات و روابط خاصی داشته و خواهیم داشت و می‌توانیم همکاری‌هایمان را در بخش‌هایی مضاعف کنیم.

 تمام تلاش‌ها در این راستا است که تا این تاریخ شاهد دریافت این مکانیزم و ساز و کار باشیم و فکر می‌کنم با توجه به روندی که در پیش است باید به زودی بتوانیم این مکانیزم را دریافت نماییم و در صورت امکان جزئیات آن را اعلام کنیم».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала