جنگ با روسیه ممکن نیست

© AFP 2023 / Niklas Halle'nجرمی هانت وزیر امورخارجه بریتانیا
جرمی هانت وزیر امورخارجه بریتانیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر خارجه بریتانیا جنگ با روسیه را مورد تردید قرار داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی «اسکای نیوز»، جرمی هانت وزیر امورخارجه بریتانیا احتمال بروز جنگ بین بریتانیا و روسیه را مورد تردید قرار داد.

هانت در این خصوص گفت:«روس ها  قیمت گزاف دیپلماتیکی پرداختند. اما آنها باید درک کنند که در جهان جای راحتی برای روسیه وجود نخواهد داشت اگر روس ها به این شکل عمل کنند».

وی افزود که پس از مرگ الکساندر لیتویننکو (یک افسر اطلاعاتی سابق سازمان اطلاعات خارجی روسیه بود که در اثر آلودگی به عنصر رادیواکتیو پولونیوم با جرم اتمی 210 در سال 2006 در شهر لندن به‌طور مرموزی به قتل رسید. او همچنین مأمور سرویس اطلاعاتی بریتانیا بود و برای آن جاسوسی میکرد.

وزارت دادگستری آمریکا - اسپوتنیک ایران
بازداشت ایرانیان در آمریکا به اتهام جاسوسی

در نوامبر 2006 الکساندر لیتویننکو مأمور سابق اطلاعاتی روسیه که از بریتانیا پناهندگی سیاسی دریافت کرده بود، پس از ملاقاتی با دو نفر از همکاران سابقش بیمار شد. وی سه هفته پس از آن به دلیل مسمومیت با ماده رادیواکتیو پلونیوم 210 درگذشت. تحقیقات مأموران پلیس بریتانیا حاکی از آن بود که مظنون اصلی در این ماجرا جاسوس سابق دیگر روس به نام آندری لوگووی است. مقام‌های روسیه از استرداد لوگووی به بریتانیا سر باز زدند و این موضوع موجب سردی در روابط بریتانیا و روسیه گردید)، روسیه « احساس می کند مجازات نشده است اما در رابطه با قضیه سولزبری  واکنش لندن متفاوت بود. البته این موضوع بر مناسبات دو کشور تأثیر می گذارد اما فکر نمی کنم  امکان جنگ و یا چیزی شبیه آن وجود داشته باشد».

سرگئی اسکریپال، جاسوس بریتانیا و یولیا ، دخترش روز 4 مارس در شهر سالزبری بریتانیا مسموم شدند. طرف بریتانیایی ادعا می کند که دولت روسیه در مسمومیت اسکریپال با ماده А234 دست داشته است اما مسکو این اتهام را اکیدا رد می کند. به دنبال بریتانیا ، تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا، کانادا، نروژ، اوکراین ودیگر کشورها تصمیم گرفتند در رابطه با قضیه سالزبری دیپلمات های روسی را اخراج کنند. روسیه این اتهامات را قاطعانه رد می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала