سیستم تجارت جدید برخی کشورها با ایران، مانع تحریم های آمریکا نمی شود

© AFP 2023 / Carlos Barriaسیستم تجارت جدید برخی کشورها با ایران، مانع تحریم های آمریکا نمی شود
سیستم تجارت جدید برخی کشورها با ایران، مانع تحریم های آمریکا نمی شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مکانیسم جدید برای تجارت با ایران خللی به تحریم های آمریکا وارد نمی کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سخنان براون هوک، نماینده ویژه ایالات متحده در ایران در روز سه شنبه در نشست خبرنگاران گفت: "ایجاد مکانیزم ویژه برای پرداخت با ایران توسط برخی کشورهای امضا کننده برجام، قادر به تداخل با سیاست های واشنگتن در قبال تهران نیست و ایالات متحده آن را به عنوان یک عامل خطرناک در نظر نمی گیرد".
وی گفت: "این ایده [مکانیسم جدید تجارت با ایران] قادر به تضعیف [تحریم های ایالات متحده] نیست".

راه رهایی ایران از تحریم ها - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
راه رهایی ایران از تحریم ها

او گفت: "همه شرکت های بزرگ تصمیم به کناره گیری از بازار ایران را دارند، و شرکت هایی که قصد همکاری با ایران را دارند بسیار کوچک است. آنها می توانند به تجارت با ایران یا ایالات متحده بپردازند و یکی را انتخاب کنند. اما تعداد کمی از شرکت خت ایران را انتخاب خواهند کرد، و این یک واقعیت اقتصادی است. "

وی گفت: "فدریکا موگرینی می تواند در مورد آن (سیستم تجارت جدید با ایران) صحبت کند، اما ما به این موضوع به عنوان یک تهدید نگاه نمی کنیم".
ششم اوت 2018 اولین موج تحریم های آمریکا علیه ایران که پس از توافقنامه هسته ای در سال 2015 متوقف شده بود، دوباره به اجرا گذاشته شد.
تحریم های آمریکا شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند. تحریم های نفتی ایران نیز در ماه نوامبر سال 2018 به مرحله اجرا در می آید. علاوه براین واشنگتن قصدارد اقداماتی را در برابر کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد. بقیه تحریم های آمریکا از 5 نوامبر اجرا خواهند شد.
در تاریخ 8 ماه مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و احیای تحریم ها ی این کشور علیه تهران را را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.
از زمان خروج آمریکا از برجام تقریبا 100 شرکت خارجی از خاتمه فعالیت خود در ایران خبر داده اند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала