حمایت بی قید و شرط روسیه از برجام

© Sputnik / Ekaterina Chesnokova /  مراجعه به بانک تصاویر وزارت امور خارجه روسیه
وزارت امور خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه از «معامله هسته ای» با ایران حمایت می کند.

به گزارش اسپوتنیک، در جریان دیدار وزیران کشورهای شرکت کننده در برجام در خصوص حل و فصل اوضاع پیرامون برنامه هسته ای ایران، روسیه بار دیگر حمایت بی قید و شرط خود از برجام را اعلام کرد.

دیدار وزرا 24 سپتامبر در حاشیه 73-مین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویرک با هماهنگی  فدریکو موگرینی وزیر خارجه اتحادیه اروپا برگزار شد که سرگی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه نیز در آن شرکت داشت.

در اعلامیه منتشره آمده است:«در جریان این دیدار عزم قاطع ادامه کارها در حمایت از همکاری با ایران به نفع حفظ و اجرای تمام و کمال مفاد برجام که با قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل در سال 2015 به تصویب رسید مورد تأکید قرار گرفت. انجام تعهدات ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز مورد تأیید قرار گرفت».

افزون بر آن،«قاطعیت در انجام همه نوع اقدامات ضروری برای اجرای موثر شرایط موافقتنامه مورد تأکید قرار گرفت که یکی از اجزاء لاینفک رژیم عدم گسترش سلاح هسته ای و امنیت بین المللی بطور کل باقی می ماند».

تشدید اختلافات وزیر دفاع آمریکا و ترامپ برسر برجام - اسپوتنیک ایران
تشدید اختلافات وزیر دفاع آمریکا و ترامپ برسر برجام

در وزارت امور خارجه روسیه اعلام شد که وزیران خارجه به تحلیل وضعیت پیرامون برجام پرداختند. «شرکت کنندگان برجام تلاش زیادی برای ایجاد شرایط مطلوب جهت تأمین دسترسی ایران به تجارت بین المللی و همکاری مالی بر خلاف تحریم های غیرقانونی خارج از قلمرو آمریکا علیه ایران به انجام می رسانند».

در اعلامیه ای که فدریکو موگرینی دیپلمات اروپایی و محمد جواد ظریف وزیرخارجه ایران قرائت کردند آمده است:«شرکت کنندگان از پیشنهاد تاکتیکی در حمایت و حفظ شبکه های محاسبات از جمله ابتکار  ایجاد مکانیزم ویژه ای برای تسهیل پرداخت ها مرتبط با صادرات ایران (از جمله نفت) و واردات  استقبال می کنند».

موگرینی در توضیح گفت:«کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای انجام معاملات مالی با ایران مکانیزم حقوقی ایجاد خواهند کرد که امکانی برای شرکت های اروپایی فراهم می کند تا مطابق با قوانین اروپایی در ایران کار کنند. این مکانیزم برای دیگر شرکت کنندگان نیز قابل استفاده است».

وی افزود که تصمیم ایجاد این مکانیزم اتخاذ شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала