اردوغان خواستار پایان دادن به سلطه دلار شد

© REUTERS / Presidential Palace/Yasin Bulbulاردوغان خواستار پایان دادن به سلطه دلار شد
اردوغان خواستار پایان دادن به سلطه دلار شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اردوغان گفت که لازم است که تسلط دلار در تجارت بین المللی پایان یابد.

به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی در اجلاس تجاری ترکیه-قرقیزستان در بیشکک اظهار داشت: ارتباط تجارت بین المللی به دلار به تدریج به یک مشکل بزرگ تبدیل می شود و خواستار پایان دادن به تسلط دلار در تجارت بین المللی شد.

وی گفت آمریکایی‌ها مانند «گرگ‌های وحشی» رفتار می‌کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند از طریق دستکاری ارزی، در اقتصاد قدرتمند و مستحکم ترکیه، تردید ایجاد کنند. باید با استفاده از ارز‌های محلی و ملی بین خود، یک بار برای همیشه، به مرور به تک‌قطبی دلار پایان دهیم. حرف آن‌ها را باور نکنید. استفاده از دلار صرفا به خودمان لطمه می‌زند. خسته نشوید، ما پیروز خواهیم بود.

به گفته وی، این سیستم، ظاهرا برای تسهیل در تجارت طراحی شده است اما در حال حاضر به بزرگترین مانع تبدیل شده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دهم اوت عوارض مربوط به الومنیوم و فولاد ترکیه را دوبرابر کرد. این تصمیم باعث کاهش لیر ترکیه به حداقل تاریخی خود رساند.

در هفته‌های گذشته، به خصوص پس از آنکه دولت آمریکا بر واردات مجموعه‌ای از محصولات از ترکیه تعرفه اعمال کرد، تنش میان واشنگتن و آنکارا به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. اعمال تحریم از سوی واشنگتن علیه آنکارا و همزمان سقوط ارزش پول ترکیه، موجب شده تا دولت اردوغان از حرکت به سمت استفاده از ارزهای ملی برای انجام تجارت خارجی صحبت کند.

تصمیم ترکیه برای خرید سامانه دفاعی اس-400 از روسیه هم دیگر موضوع مورد مناقشه میان واشنگتن و آنکارا است. اردوغان با بیان اینکه ترکیه برای خرید این سامانه نیازی به اجازه آمریکا ندراد، گفت: «بعضی‌ها از این [تصمیم] آشفته شده‌اند.»

آمریکا با بیان اینکه استقرار اس-400 در ترکیه یکپارچگی سامانه دفاعی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تضعیف کرده و می‌تواند نقاط ضعف جنگنده اف-35 را برای روسیه روشن کند، ترکیه را به شدت تحت فشار قرار داده تا از این قرداد صرف نظر کند. واشنگتن برای افزایش فشار به آنکارا، تحویل جنگنده‌های اف-35 به ترکیه را هم تعلیق کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала