پوتین: برجام باید حفظ شود

© Sputnik / Dmitry Astakhov /  مراجعه به بانک تصاویر پوتین و مرکل
پوتین و مرکل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پوتین در آلمان ضرورت حفظ برجام را مورد تأکید قرار داد.

به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در جریان کنفرانس کوتاه مدت مطبوعاتی قبل از آغاز مذاکرات با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان فدرال تأکید کرد که برجام (معامله هسته ای با ایران) باید حفظ شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه گفت:«حفظ برجام که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده است اهمیت زیادی دارد. این توافق همه جانبه در جهت تحکیم  امنیت منطقه ای و جهانی  و رژیم عدم گسترش تسلیحات هسته ای سمتگیری شده است».

پیشتر در کرملین اعلام شد که روسیه برای به حداقل رساندن عواقب منفی تصمیم واشنگتن در خصوص خروج از برجام با شرکای اروپایی همکاری خواهد کرد.

تحریم های بزرگ مقیاس آمریکاعلیه ایران 7 ماه اوت وارد فاز اجرایی شد که قبلا با امضای برجام لغو شده بودند.

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریم های وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام: تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.

اما هشتم ماه مه ترامپ از برجام خارج شد و اعلام کرد تحریم ها علیه ایران احیا خواهند شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала