تأثیر تحریم های ضد ایرانی آمریکا بر عراق

© AP Photo / Hadi Mizbanتأثیر تحریم های ضد ایرانی آمریکا بر عراق
تأثیر تحریم های ضد ایرانی آمریکا بر عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در عراق از تحریم های ضد ایرانی واشنگتن صحبت شد.

به گزارش اسپوتنیک، حامد المطلق نماینده مجلس عراق اعلام نمود که عراق در زمینه تحریم های ضد ایرانی با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد. عراق که مناسبات اقتصادی فشرده ای را با کشور ایران توسعه می بخشد مجبور می شود جهت همکاری اقتصادی خود را به سوی کشورهای عربی سمتگیری کند.

وی نسبت به دخالت آمریکا در امور داخلی دیگر کشورها ابراز تأسف نمود و گفت:«متأسفانه ما دوباره با این امر مواجه می شویم که دخالت خارجی باعث تعمیق اوضاع می شود، از اینرو عراق در مرحله آتی  باید بدنیال گزینه دیگری بگردد. ما بیاد داریم که عراق چگونه قربانی تحریم ها و تجاوز نظامی شده بود. بهرحال کشورها باید مرزهای معینی را رعایت کنند و در امور دیگر کشورها دخالت نکنند. اما در عمل از «زبان زور» بهره می گیرند و حقوق بین المللی و اساسنامه سازمان ملل متحد را نقض می کنند».

در تاریخ 8 ماه میلادی می ترامپ در اقدامی یکجانبه از برجام خارج شد.

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریمهای وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام:تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.

لغو تحریمها علیه ایران متناسب با اقدامات ایران برای از بین بردن برنامه هسته ای اش و در جهت منافع ملی آمریکا خواهد بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала