جواب ایران به آمریکا کوبنده خواهد بود

© AFP 2023 / Atta Kenareبهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اگر آمریکا صادرات نفت ایران را مسدود کند، جواب ایران قاطع و جدی خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام نمود که ایران پاسخ محکمی به آمریکا خواهد داد اگر ایالات متحده سعی کند صادرات نفت ایران را مسدود سازد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت:«آنچه که واشنگتن در مورد جلوگیری از صدور نفت ایران مطرح می کند یک بلوف است و تحلیل های قبلی هم نشان داده که آمریکا حتی با داشتن قطعنامه های شورای امنیت نیز در این خصوص موفق نبوده است.

آنها امروز هم ادعا می کنند که می خواهند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، بحث این است که ما اجازه نخواهیم داد که در گوشه ای بایستیم و شاهد این باشیم که به طور ناعادلانه و برخلاف همه موازین بین المللی و با تسری دادن قوانین داخلی آمریکا به سایر کشورها بخواهند جمهوری اسلامی ایران را از حقوق اولیه خودش که یکی از آنها می تواند صادرات نفت یا دیگر اقلام باشد، محروم کنند. لذا اگر آمریکا بخواهد در این مسیر اقدام جدی داشته باشد قطعا با برخورد و عمل مقابله به مثل ایران روبرو خواهد شد».

مدتی قبل دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توئیت خطاب به رئیس جمهوری ایران گفت: «دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکن، شما تاوان آن را خواهید داد بطوریکه در طول تاریخ افراد کمی چنین تاوانی داده‌اند».

اعلامیه ترامپ جوابی بود به سخنان حسن روحانی رئیس جمهور ایران که از آمریکا خواست «با آتش بازی نکند» و هشدار داد که در غیراینصورت واشنگتن از این کار خود پشیمان خواهد شد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به پیام تهدید آمیز دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در توییتر واکنش نشان داد و در پاسخ نوشت: "دنیا حتی چند ماه پیش پیام هایی شدید تر از این را هم شنید، ایرانی ها 40 سال است که این حرف ها را می شنوند. ما اینجا هزاران سال است که هستیم و شاهد سقوط امپراتوری های مختلفی بوده ایم، حتی امپراتوری خودمان، که طول حکومت آن‌ها بیش از عمر برخی از کشورها بود. مراقب باش!"

هشتم ماه مه دونالد ترامپ قصد خود در باره خروج از برجام را اعلام کرد.

تعدادی از شرکت های اروپایی از ترس تحریم های آمریکایی مجبور خواهند شد به کار خود در ایران پایان بدهند.

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریم های وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام: تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала