رهبر ايران: همه‌پرسی کردستان عراق خیانت به آينده منطقه بود

© Sputnik / Alexey Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر رهبر ايران: همه‌پرسی کردستان عراق خیانت به آينده منطقه بود
رهبر ايران: همه‌پرسی کردستان عراق خیانت به  آينده منطقه بود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران در دیدار امشب با آقای رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق را خیانت به منطقه و موجب تهدید آینده آن، خواندند.

به گزارش اسپوتنيك به نقل از اقتصاد آنلاين، آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران با تأکید بر لزوم افزایش همکاری‌های اقتصادی دو کشور، با اشاره به عوارض درازمدت اين همه پرسى برای همسایگان، تأکید کردند: ایران و ترکیه باید در مقابله با این حادثه، هر اقدام ممکن را انجام دهند و دولت عراق نیز باید در این قضیه به صورت جدی، تصمیم‌گیری و اقدام کند.

همه پرسى در كردستان براى استقلال در مقابل دولت عراق در ٢٥ سپتامبر برگزار شد. كه طبق آمار دولت جدايى طلب بطور متوسط ٩٠ درصد شركت كنندگان به جدايى كردستان از عراق رأى مثبت دادند. 

در مقابل جدايى طلبان نه تنها دولت عراق بلكه كشورهاى ديگرى از جمله همسايگانى چون ايران و تركيه نيز درآمدند، در هفته هاى آخر نيروهاى نظامى عراق و تركيه و ايران عمليات آموزشى را در مرزهاى كوردستان عراق اجرا كردند. آنكارا و تهران پروازهاى خود را به كردستان عراق طبق درخواست بغداد متوقف كردند، ايران همچنين موقتا فروش فرآورده هاى نفتى را به اربيل ممنوع كرده. آنكارا طبق اعلام اردوغان آماده تحريمهاى بيشتر عليه اقليم كردنشين عراق است.

آیت الله خامنه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور ترکیه گفت: از حوادث اخیر در درجه اول "رژیم صهیونیستی" و بعد از آن، آمریکایی‌ها سود می‌برند.رهبر ایران با اشاره به تلاش دشمنان برای مشغول‌سازی ایران و ترکیه و دور کردن دو کشور از مسائل مهم منطقه، افزود: قدرت‌های خارجی و به‌ ویژه "رژیم صهیونیستی" به‌دنبال ایجاد یک «اسرائیل جدید» در منطقه و به‌وجود آوردن وسیله‌ای برای اختلاف و نزاع هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала