همکاری پنتاگون با خبرگزاری بریتانیا برای انتشار ویدئوی جعلی القاعده

© AFP 2023 / Jewel Samadاستخدام نیروی سابق القاعده در دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا
استخدام نیروی سابق القاعده در دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تولید تبلیغات منفی تلویزیونی علیه القاعده، ساخت سوژه های خبری جعلی و سیاه نمایی در تلویزیون کشورهای عربی و همچنین انتشار ویدئوهای تبلیغاتی به نفع «القاعده».

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ریانوستی، وزارت دفاع امریکا در زمان حمله به عراق با همکاری خبرگزاری Bell Pottinger بریتانیااقدام به انتشار تبلیغات منفی علیه سازمان تروریستی «القاعده» کرده و ویدئوهای جعلی تهیه کرده اند.

نتیجه تحقیقات اخیر دفتر تحقیقات روزنامه نگاری نشان می دهد که پنتاگون به خبرگزاری مذکور در حدود 540 میلیون دلار پول پرداخت کرده تا طی سال های 2007 تا 2011 صحنه های جنگ را به نمایش درآورند. به گفته سردبیر این شرکت خبری سه وظیفه اصلی برعهده داشته است: تولید تبلیغات منفی تلویزیونی علیه القاعده، ساخت سوژه های خبری جعلی و سیاه نمایی در تلویزیون کشورهای عربی و همچنین انتشار ویدئوهای تبلیغاتی به نفع «القاعده».

نظامیان امریکایی فیلم های ویدوئی جعلی «القاعده» را در حین انجام حملات منتشر می کردند. به گفته سردبیر این خبرگزاری، ویدئوها بدون ترتیب و به شکل اتفاقی در فضای مجازی قرار می گرفتند. سپس آی پی ها را پی گیری می کردند تا بدانند که چه کسانی آن را تماشا می کنند. علاوه بر عراق، این فیلم ها در ایران، سوریه و حتی امریکا هم بازدید شده اند.

به گفته وی، شرکت خبری بریتانیایی و نظامیان و جاسوسان امریکایی در پایگاه کمپ ویکتوری در بغداد شانه به شانه هم روی این محصولات کار کرده اند و نتایج آن را به پنتاگون، سازمان سیا و شورای امنیت ملی امریکا گزارش می دادند.

این برنامه به صورت پیمانکاری بین شرکت Bell Pottinger با وزارت دفاع امریکا انجام گرفته است و گزارش تمام اسناد آن به همراه گفتگو با متخصصین و دست اندرکاران موجود هستند. در عراق نزدیک به 300 تن از کارکنان این شرکت حضور داشتند که بیشتر آنها شهروندان بریتانیا و عراق بودند.

پنتاگون همکاری های خود را با این شرکت بریتانیایی در قالب عملیات اطلاعاتی و روانی امریکا در عراق تایید کرده و می گوید که مطالب تهیه شده همه حقیقت دارند.

طبق گزارشات این خبرگزاری بریتانیایی، عراق به منبعی برای خبر تبدیل شده بود. در سال های 2006 تا 2008 نزدیک به 40 شرکت تولید کننده فیلم و خبر، بیلبورد، تبلیغات و نظرسنجی افکار عمومی در این کشور فعالیت داشتند.

 

 





 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала