روزنامه آذربایجانی «شرق» زبان به اعتراض بر علیه سیاستهای عربستان سعودی گشود

© AP Photo / Khalid Mohammedدر نتیجه تراکم جمعیت در صحرای منا در مکه 220 زائر کشته شدند
در نتیجه تراکم جمعیت در صحرای منا در مکه 220 زائر کشته شدند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه 'شرق' چاپ باکو در شماره امروز (چهارشنبه) نوشت: برخی کشورهای اسلامی به اداره مراسم حج توسط آل سعود اعتراض دارند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایرنا- روزنامه آذربایجانی «شرق» با اشاره به خودداری حجاج نیجریه ای و یمنی از سفر به حج تمتع نوشت: دولت نیجریه به شهروندان این کشور اعلام کرد که به جای سفر به عربستان برای زیارت خانه خدا و ریختن میلیونها دلار به جیب شیوخ عرب بهتر است در کشور خودشان خانه نمادین خدا را زیارت کنند.

این روزنامه افزود: شهروندان ایران نیز در سال جاری از زیارت حج (به دلیل کارشکنی های آل سعود) محروم شدند.

شرق به نقل از عارف اسماعیل اف کارشناس مسایل، نوشت: عبرت نگرفتن عربستان سعودی از فاجعه حج سال گذشته منجر به خودداری برخی کشورهای اسلامی در اعزام زایر به حج شد.

وی افزود: اقدام دولت نیجریه هرچند ماهیت دینی ندارد، ولی نوعی اعتراض به عربستان سعودی می باشد.

این کارشناس مسایل دینی با اشاره به جان باختن تعداد زیادی از زایران خانه خدا در روز عرفه سال گذشته که به دلیل بی درایتی آل سعود در مدیریت مراسم در منا روی داد، افزود: اکثریت کشته شدگان این حادثه شهروندان ایرانی و نیجریه ای بودند.

اسماعیل اف افزود: رفتار غیر انسانی عربستان سعودی با جان باختگان این حادثه موجب شد تا برخی از کشورهای اسلامی در سال جاری از اعزام زایر به حج تمتع خودداری کنند.

وی گفت: چندی پیش نیز بیش از یک میلیون یمنی در اعتراض به سیاست آل سعود تظاهرات کردند و مراسم نمادین سنگ انداختن به شیطان را در کشور خود برپا کردند.

گفته اسماعیل اف، انتظار می رفت که دولت عربستان سعودی از فاجعه سال گذشته نتیجه بگیرد و اقدامات لازم را برای عدم تکرار آن انجام دهد ولی آن چیزی که روی داد خلاف این انتظارات بود و به همین دلیل اعتراض های کشورهای اسلامی علیه آل سعود قابل توجیه است.

وی اضافه کرد: با وجود این که در سال جاری تعداد زایران خلنه خدلا در حج تمتع در مقایسه با سال گذشته کمتر بود، ولی باز هم مشکلاتی در اجرای راحت آیین های حج وجود داشت.

این کارشناس مسایل دینی آذربایجانی دلیل اعتراض برخی کشورهای اسلامی به عربستان سعودی را موضع غیر دوستانه این کشور نسبت مسلمانان عنوان کرد.

اسماعیل اف گفت: وقتیکه در یک کشور اسلامی و آن هم در خود مکه مفتی در خطبه نماز جمعه برای قتل شیعیان فتوی می دهد و بیان می کند که خون اهل تشیع حلال است، دیگر چه انتظاری می توان از سران عربستان داشت؛ در چنین شرایط البته کشورهای اسلامی ناگزیر به خودداری از سفر به حج می شوند، چراکه عربستان سعودی باید سیاست های خود را اصلاح کند در غیر این صورت اختلافات موجود در جهان اسلامی افزایش خواهد یافت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала