گزارش و تحلیل

در کارهای آمریکا هیچ چیزی تصادفی نیست

© AFP 2023 / Nicolas Kammجنیفر پساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
جنیفر پساکی  سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اهمیت برجام و توافق هسته ای میان ایران و گروه «5+1» برای دولت اوباما بیشتر از ایران است.

پس از  قضیه چندی پیش  در خصوص  ناپدید شدن « اعجاب آور» تفاسیر  جین  پِساکی از سایت وزارت امور خارجه آمریکا که  در جریان  کنفرانس کوتاه  مطبوعاتی  اعتراف کرد که  وزارت امور خارجه  در رابطه با  مذاکرات محرمانه با ایران اطلاعات غلط در اختیار روزنامه نگاران قرار داده بود،  این ماجرا ادامه یافت.

به گزارش « سپوتنیک»  ویدئوی این تفاسیر   از سایت وزارت امور خارجه آمریکا حذف شد زیرا  ایجاد مشکل می کرد.  وزارت امور خارجه  در این خصوص گفت که هیچگونه  مذاکراتی  انجام نشده است  اما کارمندان وزارتخانه به حقیقت  بحث در باره این موضوع در وزارت امور خارجه اعتراف کردند.  جین پساکی  در این خصوص متذکر شد « اتفاق می افتد  که دیپلماسی  برای دستیابی به پیشرفت نیاز به حریم خصوصی دارد».  واکنش رسمی  نسبت به  غیب شدن عجیب  این ویدئو از  سایت  با  « اشکال فنی» توضیح داده شد  و اطمینان دادند به  این قضیه رسیدگی خواهند کرد.

 اما حالا این  موضوع  تصادفی و یا  اشتباه فنی به نظر نمی رسد.  جون کربی  رئیس  دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا  در روز پنج شنبه به خبرنگاران گفت  که  بخشی از ویدئو کنفرانس مطبوعاتی  که 2 ماه دسامبر  سال 2013 میلادی در وزارت امور خارجه برگزار شد  و موضوع آن مذاکرات  آمریکا با ایران  در باره برنامه هسته ای  بود،  عمدا از سرویس ویدئو « یو تیوب»  و آرشیو سایت وزارت امور خارجه حذف شد.  وی در توضیح گفت: «  به عقیده ما  حذف عمدی  بخشی از ویدئو  مطابقتی با   تعهدات  وزارت امور خارجه  در خصوص  تأمین  علنیت  و  مسئولیت  در مقابل  جامعه ندارد».  جون کربی  گفت که « دستور داد  فورا  آن بخش از ویدئو را که حذف شده بود  دوباره آپلود کنند».  وی متذکر شد که احتمالا  بخشی از  ویدئو کنفرانس مطبوعاتی به دستور  اشخاص  ناشناسی  حذف شده است: «  ما از حذف  بخشی از  ویدئوی  کنفرانس مطبوعاتی  آگاه شدیم».  ما نمی دانیم چه کسی این درخواست  را برای ویرایش  ویدئو  ارسال کرده است  و چرا این کار انجام شده است».

اما  به عقیده  عماد آبشناس کارشناس دائمی « سپوتنیک»  اشکال فنی  و یا «  درخواست اشخاص ناشناس»  نمی تواند  توجیه قانع کننده  این قضیه باشد.  این  موضوع را نمی توان یک تصادف  دانست.  همه این چیزها شباهت زیادی به کارهای برنامه ریزی شده و عمدی دارد. « آمریکا  به دنبال هر توجیهی  خواهد گشت. انتشار چنین تفاسیری به ضرر آمریکایی هاست، زیرا به این ترتیب  آنها  شکست خود در معامله با ایران را نشان خواهند داد».

 

— بحث برجام و توافق هسته ای میان ایران و گروه «5+1» به همین نسبتی که برای ایران اهمیت دارد، برای آمریکا و به خصوص دولت اوباما شاید بیشتر از ایران اهمیت دارد چرا که آقای اوباما می خواهد این توافق را در تاریخ به نام خودش ثبت کند به این معناست که او توانست چنین کاری بکند. طبیعتا هر اظهاراتی که ممکن است بر روند اجرای برجام یا دیرینه توافق نامه تاثیر منفی بگذارد، به نفع این ماجرا نخواهد بود. اظهاراتی که آنها داشتند منجر این شد که مطبوعات آمریکا در داخل ایالات متحده حملات خیلی تندی به وزارت امور خارجه و دولت آمریکا بکند و در نهایت این کار به سنا و کنگره کشید. به همین دلیل ظاهرا دولت آمریکا ترجیح داد این اظهارات را از سایت وزارت امور خارجه حذف کند تا دیگر سر و صدا بابت این اظهارات برعلیه دولت آمریکا بلند نشود.

 

 حسن بهشتی پور کارشناس دیگر  ایرانی مذاکرات هسته ای  و  تعامل آمریکا و ایران ،  مفسر  شبکه انگلیسی زبان  ایرانی « پرس تی وی»  معتقد است  که آمریکا بدنبال هر  نوع راه فراری که بگردد  نمی تواند  حقیقت را پنهان کند.  به ویژه که نه فقط دو طرف  بلکه   چند میانجی مذاکرات  بین  واشنگتن و تهران نیز درگیر آن هستند.

 

این موضوع را از دو جنبه می شود بررسی کرد. جنبه اول این است که علی اکبر صالحی، وزیر وقت امور خارجه ایران در سال 1391 شمسی از رهبر معظم انقلاب اسلامی برای انجام مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا درخواست مجوز می کند. مقام معظم رهبری با این موضوع موافقت می کند و مذاکرات به واسته گری عمان بین معاون وزیر خارجه وقت ایران و معاون وزیر خارجه آمریکا در عمان آغاز می شد. این مذاکرات در سال 1391 یعنی سال 2012 انجام شد.

پس اگر طرف آمریکایی ویدیو را حذف می کند به این معناست که در واقع می خواهد  یک جوری بگوید که ایرانی ها موقع که تحریمها به اوج خود رسید، پای میز مذاکرات آمدند. در حالی که آن زمان ایران پای میز مذاکرات رفت، اصولا تحریمات به اوج خودش هنوز نرسیده بود که ادعای طرف آمریکایی می خواهد اثبات بشود.

البته من نمی خواهم بگویم که تحریمات بی تاثیر بود. ولی آن چیزی که واقعا تاثیر گذار بود، طرف آمریکایی است که در همان مذاکرات عمان  که به واسطه گری سلطان عمان انجام شد، قول داد که طرف آمریکایی غنی سازی اورانیوم محدود در ایران را بپذیرد. چون تا آن زمان آمریکایی ها اصرار داشتند که ایران به هیچ وجه حق غنی سازی اورانیوم ندارد. خانم کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه وقت آمریکا تاکید می کرد که ایران در گام اول باید غنی سازی اورانیوم را متوقف بکند. بعد پای میز مذاکرات بیاید. در حالی که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما خانم کلینتون وزیر امور خارجه وقت پذیرفت که دولت ایران غنی سازی اورانیوم را به صورت محدود انجام دهد. در واقع این همان کلیدی بود که قفل مذاکرات را باز کرد. و ما دیدیم در برجام در غنای 3/67 درصد را پذیرفتند.  اما آمریکایی ها اصرار دارند و ادعا می کنند که دلیل اصلی مذاکرات بحث تحریمات بوده است و اگر فشار تحریمات بر ایران نبود تهران پای میز مذاکرات نمی آمد. هر چند ایران از اول اعلام کرد که اگر غنی سازی اورانیوم را بدون مزاحمت بپذیرد، ایران آماده  گفت و گو و مذاکره است.

نکته دومی که چرا آمریکایی ها می خواهند این خبر را حذف کنند، این واقعیت است که آقای کری، وزیر خارجه وقت که پس از خانم کلینتون آمد، تاکید کرد: «اگر ما این مذاکرات ژنو را نمی پذیرفتیم عملا تعداد سانتریفیوژ ها در ایران از 164  در سال 2003 به 19 هزار در سال 2013 تبدیل شده بود و این روند ادامه پیدا می کرد. ما فقط برای محدود کردن قدرت ایران پای میز مذاکرات آمدیم». این اظهارات تعارض با استراتزی و تاکتیک آمریکا داشت که مرتب تبلیع می کرد که ایران پای مذاکرات نمی آید. صحبتهای آقای کری نشان می دهد که طرف آمریکایی بود و نپذیرفت ولی وقتی که دید که قدرت و توان هسته ای ایران افزایش پیدا کرد مجبور شد سر میز مذاکرات بنشیند.

بنابراین آنها می آیند و بخش هایی در ویدیویی که تایید می کند که بین وزارت امور خارجه و ایران مذاکرات به صورت محرمانه انجام شد و امریکا به ایران به صورت محرمانه قولی داد که غنی سازی اورانیوم ایران را به صورت محدود می پذیرند، از سایت حذف می کنند تا بتوانند تاریخ را به روایت خودشان داشته باشند. آنها در واقع تاریخ را تحریف می کنند. از این جهت فکر می کنند که این مسئله قابل توجه است ولی در گوگل چنین خصوصیتی وجود دارد که اگر طرف فایل را حذف می کند اما فایل ها در فضای مجازی نگهداری می شود یعنی جزئیات را نمی توان به طور کامل نابود کرد.

بنابراین به نظرم چنین عملکردهای از سوی آمریکا فقط اعتبار این کشور را کاهش می دهد.     

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала